30.3.2001

Lisätietoja: Rauno Viita (09) 1734 3381
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi

Tilinpäätöstilasto 1999 ilmestynyt

Tilastokeskuksen julkaisema Tilinpäätöstilasto 1999 on jälleen ilmestynyt. Siihen on koottu toimialoittaiset tilinpäätöstiedot teollisuudesta, rakentamisesta, kaupasta sekä liikenteen ja liike-elämän palveluiden aloilta. Julkaisu sisältää tuloslaskelman ja taseen tietoja sekä tunnuslukuja yhteensä 59 toimialalta.

Poimintoja julkaisun sisällöstä:

• Tehdasteollisuusyritykset keräsivät vuonna 1999 liikevaihtoa 505 miljardia markkaa, mikä oli lähes 7 prosenttia enemmän kuin vuonna 1998. Isojen yritysten liikevaihto oli 404 miljardia ja pienten ja keskisuurten yritysten 101 miljardia markkaa.
  • Rakennusalan liikevaihto oli 80 miljardia markkaa, mikä oli 11 prosenttia enemmän kuin vuonna 1998. Liikevaihdosta 60 prosenttia syntyi pk-yrityksissä ja 40 prosenttia suurissa yrityksissä.
  • Auto-, tukku- ja vähittäiskaupan yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 1999 oli 452 miljardia markkaa, mikä oli runsaat 5 prosenttia edellisvuotista enemmän. Kaupan isojen yritysten liikevaihto oli 243 miljardia ja pk-yritysten 209 miljardia markkaa.
  • Liikenteen toimialoista julkaisussa ovat mukana linja-autoliikenne, kuorma-autoliikenne, vesiliikenne, lastinkäsittely, huolinta, matkatoimistot ja puhelinliikenne Yhteensä näillä toimialoilla kertyi liikevaihtoa ja muita liiketoiminnan tuottoja 79 miljardia markkaa. Tämä on 6 miljardia enemmän kuin vuonna 1998.
  • Julkaisussa mukana oleville liike-elämän palvelualoille kertyi liikevaihtoa yhteensä 58,4 miljardia markkaa vuonna 1999, mikä oli 11 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Voimakkainta liikevaihdon kasvu oli ympäristöhuollon toimialalla, lähes 33 prosenttia. Liikevaihdolla mitattuna pk-yritysten osuus oli 62 prosenttia liike-elämää palvelevilla aloilla.

Tilinpäätöstilasto 1999:n tiedot ovat Tilastokeskuksen tilinpäätöstietokannasta, joka sisältää yhteensä noin 200 000 yrityksen tiedot. Vastaava tietokanta on saatavissa myös vuosilta 1995 -1998. Aineistosta voi eri tilauksesta saada tietoja myös muilta kuin julkaisun toimialoilta ja ryhmiteltynä esimerkiksi kokoluokittain. Vuoden 1999 aineistosta on saatavissa erikseen taulut pienistä ja keskisuurista yrityksistä.

Lähde: Tilinpäätöstilasto 1999, Yritykset 2001:3. Hinta 350 mk.