5.12.2001

Lisätietoja: Heikki Havén (09) 1734 3283, Netta Mäki (09) 1734 2631
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala

Tilastokeskuksen Sijoittumispalvelu avattu

Tilastokeskus on avannut Internetissä uuden Sijoittumispalvelun, josta löytyvät kattavat tilastotiedot ammatillisissa oppilaitoksissa, ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa suoritettujen tutkintojen määristä ja valmistuneiden työllistymisestä sekä työttömyydestä. Siitä saa tietoa myös opiskelusta tutkinnon jälkeen, valmistuneiden ansioista ja alueellisesta sijoittumisesta. Palvelussa on lisäksi laaja tietopaketti koulutetun työvoiman alueellisesta tarjonnasta sekä koulutus- ja ikärakenteesta toimialoittain.

Sijoittumispalvelussa on lähes 100 Excel -taulukkoa, joiden tietoja päivitetään jatkuvasti. Maksullisen palvelun osoite on www.tilastokeskus.fi/sijoittumispalvelu

Poimintoja Sijoittumispalvelun tietotarjonnasta

• Ammatillisen perustutkinnon suorittaneista parhaiten työllistyivät vuonna 1999 musiikin, kauneudenhoidon sekä sosiaali- ja terveysalan opintoaloilta valmistuneet, joista työllistyi yli 60 prosenttia. Suurimmat työttömien osuudet olivat pintakäsittely-, LVI-, rakennus- ja puualoilla, joilta valmistuneista neljännes oli työttömänä.
  • Ammatillisen perustutkinnon suorittaneista työllisistä 3,5 prosenttia toimi yrittäjinä vuonna 1999. Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneista yrittäjiä oli 2,7 prosenttia ja yliopiston ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneista 2 prosenttia.
  • Ammatillisen perustutkinnon suorittaneet olivat vuonna 1999 keskimäärin 20-vuotiaita työelämään siirtyessään. Ammattikorkeakoulututkinto suoritettiin keskimäärin 26-vuotiaana ja yliopiston ylempi korkeakoulututkinto keskimäärin 27-vuotiaana.
  • Valmistuneiden alueelliset työllistymiserot ovat suuria. Esimerkiksi Kainuussa ja Lapissa ammatillisen perustutkinnon suorittaneista työllistyi vuonna 1999 alle 45 prosenttia, Uudellamaalla puolestaan 68 prosenttia.
  • Oppilaitosten sijaintialue vaikuttaa suuresti siihen, kuinka suuri osuus niissä valmistuneista sijoittuu oppilaitoksen sijaintimaakuntaan tai muualle Suomeen. Kun esimerkiksi pääkaupunkiseudun ammattikorkeakouluista valmistuneista sijoittui työhön Uudellemaalle parhaimmillaan yli 90 prosenttia vuonna 1999, jäi monen muun ammattikorkeakoulun kasvateista omaan maakuntaan noin kolmannes.
  • Työvoiman määrä kasvoi vuodesta 1995 vuoteen 1999 yli 240 000:lla eli 12,5 prosenttia. Eniten kasvoi yliopistollisen tai ammattikorkeakoulutasoisen tutkinnon suorittaneen työvoiman määrä, 23 prosenttia. Kansa-, keski- tai peruskoulupohjalta työllistyneiden määrä väheni prosentin.
  • Seutukunnittain työpaikkojen suhteellinen muutos oli voimakkainta Helsingin ja Oulun seutukunnissa, joissa työpaikkojen määrä kasvoi viidessä vuodessa yli 20 prosenttia. Talouden nopeasta kasvusta huolimatta eräissä seutukunnissa työpaikkojen määrä väheni.
  • Korkeakouluasteen tutkinnon suorittaneen työvoiman määrän kasvusta yli kaksi kolmasosaa sijoittui viiteen seutukuntaan: Helsingin, Tampereen, Oulun, Turun ja Jyväskylän seutukuntiin. Oulun, Jyväskylän ja Helsingin seutukunnissa työllisen työvoiman koulutustaso olikin vuonna 1999 maan korkein.
  • Työllisen työvoiman ikä oli keskimäärin 41 vuotta vuonna 1999. Kaikkein vanhimpia olivat yrittäjät. Heidän keski-ikänsä oli 46 vuotta. Yritysten palkkalistoilla oli nuorin työvoima, iältään keskimäärin 38 vuotta.