2.1.2002

Lisätietoja: Eija Pohjansaari (09) 1734 3394, Leena Storgårds (09) 1734 3507
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi (09) 1734 2257

Yritysten palvelujen tuonti ylitti viennin arvon vuonna 2000

Suomalaisyritysten palvelujen tuonti oli selvästi vientiä suurempaa vuonna 2000. Palvelujen tuonnin arvo oli 24,3 miljardia ja viennin arvo oli 19,2 miljardia markkaa. Palvelujen koko ulkomaankaupan reilun 5 miljardin markan alijäämä muodostui lähinnä EU-maiden kanssa käydyn kaupan alijäämästä. Tilastokeskus julkaisee yrityksille suunnatun palvelujen ulkomaankauppatiedustelun tulokset nyt ensimmäistä kertaa.

Yritysten palvelujen ulkomaankauppa oli alijäämäistä tytäryritysten välisissä palveluissa, posti- ja telekommunikaatiopalveluissa, tietotekniikka- ja informaatiopalveluissa sekä välityspalveluissa, joihin kuuluvat tuotteiden markkinoinnista ja jakelusta maksetut palkkiot sekä agenttien ja dealereiden saamat komissiot ja välityspalkkiot. Ylivoimaisesti suurin alijäämä oli tytäryritysten välisessä kaupassa, 8 miljardia markkaa. Ulkomaankauppa oli ylijäämäistä rakentamispalvelujen, rojaltien ja lisenssimaksujen sekä sekalaisten liike-elämän palvelujen osalta. Tähän luokkaan kuuluvat mm. tutkimus- ja kehittämispalvelut sekä arkkitehti- ja insinööripalvelut, joissa Suomella on perinteisesti vahvaa vientiosaamista.

Yritysten palvelujen ulkomaankauppa oli alijäämäistä erityisesti EU-maihin suuntautuvassa liiketoiminnassa. Palvelujen viennistä vain 38 prosenttia (7,3 mrd. mk) suuntautui EU-maihin, kun taas palvelujen tuonnista EU-maiden osuus oli yli puolet (12,7 mrd. mk). EU-maista tärkeimmät palveluvientimaat olivat Ruotsi ja Britannia. EU:n ulkopuolisista maista eniten palveluja vietiin Yhdysvaltoihin ja Venäjälle.

Suomalaisten yritysten hankkimia palveluja tuotiin EU-maista eniten Britanniasta, Ruotsista sekä Tanskasta ja Saksasta. EU:n ulkopuolisista maista ainoa palvelutuonnin kannalta merkittävä maa oli Yhdysvallat, jonka osuus palvelujen kokonaistuonnista oli 30 prosenttia. Japanin, Sveitsin, Venäjän ja Norjan osuudet olivat kullakin noin kaksi prosenttia.

Tilastokeskuksen tekemä tutkimus kattoi useita liike-elämän -palveluja, joista tärkeimmät olivat posti- ja telekommunikaatiopalvelut, rakentamispalvelut, tietotekniikka- ja informaatiopalvelut sekä sekalaiset liike-elämän palvelut. Lisäksi yrityksiltä selvitettiin tytäryhtiöiden välisiä palveluita, rojalteja ja lisenssimaksuja sekä välityspalveluja. Tiedustelun ulkopuolelle rajattiin kuljetus-, rahoitus-, vakuutus- ja matkustuspalvelut. Yritysten ulkomaankauppaa tiedusteltiin 19 OECD-maan sekä Venäjän ja Viron osalta.

Lähde: Palvelujen ulkomaankauppa 2000, Tilastokeskus.
Lisätietoja palvelujen ulkomaankaupan tiedonkeruusta internetissä osoitteessa
www.tilastokeskus.fi/tk/yr/ta91koti.html