25.1.2002

Lisätietoja: Tuija Leinonen (09) 1734 3553, Hely Dahlgren (09) 1734 3373
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Yritysten liikevaihto lisääntyi 16 prosenttia vuonna 2000

Vuonna 2000 Suomessa toimi 222 800 yritystä. Yritysten määrä kasvoi edellisvuodesta 1,5 prosenttia. Yritykset työllistivät 1 301 000 henkeä ja niiden liikevaihto oli 262 miljardia euroa eli 1 557,8 miljardia markkaa. Yritysten liikevaihto lisääntyi 16 prosenttia ja henkilöstön määrä vajaat 3 prosenttia edellisvuodesta. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen yritysrekisterin lukuihin, joihin ei sisälly maatiloja.

Yrityksistä 99 prosenttia oli alle 50 hengen pienyrityksiä. Nämä työllistivät 44 prosenttia kaikkien yritysten työvoimasta ja niiden liikevaihto oli 33 prosenttia yritysten kokonaisliikevaihdosta.

Henkilöstöltään suurimmat toimialat olivat teollisuus ja kauppa. Vuonna 2000 henkilöstön määrä kasvoi suhteellisesti eniten, lähes 12 prosenttia, teknisissä ja liike-elämän palveluissa sekä liki 7 prosenttia rakentamisessa. Teollisuudessa henkilöstön määrän kasvu jäi hieman alle prosentin. Liikevaihto kasvoi teollisuudessa 23 prosenttia ja teknisissä ja liike-elämän palveluissa 20 prosenttia. Kiinteistö- ja vuokrauspalveluissa liikevaihto lisääntyi 15 prosenttia, kuljetuksessa, varastoinnissa ja tietoliikenteessä 14 prosenttia, rakentamisessa 12 ja kaupassa 10 prosenttia.

Yritysten henkilöstön ja liikevaihdon määrän kehitys 1999-2000

Henkilöstön määrän kasvu, %

Liikevaihdon

kasvu, %

Maa-, riista-, metsä- ja kalatalous

2,4

6,1

Teollisuus

0,9

22,5

Rakentaminen

6,8

12,4

Kauppa

1,3

10,0

Majoitus- ja ravitsemistoiminta

2,4

7,3

Kuljetus, varastointi ja tietoliikenne

14,0

Rahoitus- ja vakuutustoiminta

3,7

Kiinteistö- ja vuokrauspalvelut

15,1

Tekninen palvelu ja palvelut liike-elämälle

11,7

20,0

Muut toimialat

3,7

18,3

Yhteensä

2,6

16,0

Rahoitus- ja vakuutustoiminnassa ei tilastoida liikevaihtoa. Kiinteistö- ja vuokrauspalvelut: toimialat 70 (Kiinteistöalan palvelut) sekä 71 (Kulkuneuvojen, jne. vuokraus).Tekninen palvelu ja palvelut liike-elämälle: toimialat 72 (Tietojenkäsittelypalvelu), 73 (Tutkimus- ja kehittäminen) sekä 74 (Muu liike-elämää palveleva toiminta).

Yritysten henkilöstön määrä kasvoi nopeimmin Oulussa ja Nurmijärvellä

Yritysten henkilöstön määrä kasvoi yli 30 000 asukkaan kunnissa keskimäärin muuta Suomea nopeammin. Voimakkainta kehitys oli Oulussa ja Nurmijärvellä, joissa yritysten henkilöstön määrä kasvoi 7,1 prosenttia. Seuraavaksi eniten henkilöstön määrä lisääntyi Jyväskylän maalaiskunnassa ja Imatralla 6,8 prosentilla sekä Tuusulassa 6 prosentilla. Vuonna 2000 isoimpien kuntien toimipaikkatiheydet olivat suurimmat Helsingissä (630 toimipaikkaa 10 000 asukasta kohden), Seinäjoella (586) ja Kouvolassa (521).

Viime vuosikymmenellä yritysten ja niiden henkilökunnan määrä oli pienimmillään vuonna 1994, josta lähtien molempien lukumäärä on kasvanut jatkuvasti. Vuonna 2000 yrityksiä oli viidennes ja niiden henkilöstöä neljännes enemmän kuin vuonna 1994. Yritysten henkilöstön määrä oli kuitenkin 9 prosenttia pienempi vuonna 2000 kuin 10 vuotta aiemmin.

Vuosina 1994 - 2000 tieto- ja viestintätekniikkatoimialat kasvoivat selvästi muita toimialoja nopeammin. Niiden liikevaihto lähes nelinkertaistui ja henkilöstön määrä reilusti puolitoistakertaistui kuudessa vuodessa. Samalla ajanjaksolla muilla toimialoilla liikevaihto puolitoistakertaistui ja henkilöstön määrä kasvoi reilun viidenneksen.

Tilastoon lasketaan mukaan yritykset, jotka toimivat vuonna 2000 yli 6 kuukautta ja joiden liikevaihto oli vähintään 8 914 euroa tai työllistävä vaikutus yli 0,5 henkeä. Luokittelu tieto- ja viestintätekniikkatoimialoihin eli ICT-aloihin perustuu OECD:n määritelmään. Suomen yritykset 2000 -julkaisu ilmestyy viikolla 7.

Lähde: Suomen yritykset 2000. Tilastokeskus