21.02.2002

Lisätietoja: Rami Peltola (09) 1734 3615, rami.peltola@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto laski syys-marraskuussa 5 prosenttia

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan syys-marraskuussa 5 prosenttia pienempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Tammi-marraskuun liikevaihto oli vielä prosentin edellisvuotista suurempi.

Liikevaihto laski eniten metallien jalostuksessa, 15 prosenttia. Puu- ja paperiteollisuudessa liikevaihto laski 14 prosenttia ja sähköteknisten tuotteiden ja instrumenttien valmistuksessa 10 prosenttia. Liikevaihto kasvoi syys-marraskuussa vuoden takaiseen verrattuna eniten autojen ja perävaunujen valmistuksessa, 7 prosenttia. Elintarvikkeiden, juomien sekä tupakan valmistuksen liikevaihto kasvoi 4 prosenttia ja koneiden- ja laitteiden valmistuksen sekä sähkö-, kaasu- ja vesihuollon 3 prosenttia.

Teollisuuden liikevaihtotilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verohallinnon arvonlisäverotietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on vertailukelpoiset tiedot sekä tarkastelukuukaudelta että edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta. Liikevaihtoindeksistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt ja Tilastokeskuksen StatFin-tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2001, marraskuu. Tilastokeskus