25.3.2002

Lisätietoja: Jan Nokkala (09) 1734 2702, jan.nokkala@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi 4,7 prosenttia

Koko talouden palkkasumma oli tammikuussa 2002 päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla 4,7 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Kasvu on hidastunut vuotta aiemmasta, jolloin vastaava luku oli 7 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Palkkasumman vuosimuutos ajanjaksolla marraskuu 2001 - tammikuu 2002, %

Kasvu hidastunut teollisuudessa, rakentamisessa ja palvelualoilla

Teollisuusyritysten palkkasumman kasvu oli marraskuun 2001 ja tammikuun 2002 välisellä ajanjaksolla 3 prosenttia vuotta aiemmasta. Palkkasumma laski mineraalien kaivussa, tekstiilien valmistuksessa sekä öljytuotteiden ja kemikaalien valmistuksessa. Kasvu oli edellisvuotista nopeampaa vain elintarviketeollisuudessa sekä sähkö-, kaasu- ja vesihuollossa.

Rakennusyritysten palkkasumma kasvoi 3 prosenttia. Talonrakennusyritysten palkkasumma oli 3 prosenttia ja maa- ja vesirakennusyritysten palkkasumma 5 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin.

Vähittäiskaupan palkkasumma lisääntyi 8 prosenttia. Vähittäiskaupan toimialoista palkkojen kasvu oli voimakkainta tavaratalokaupassa, 13 prosenttia. Autokaupassa palkkasumman lisäys oli 4 ja tukkukaupassa 5 prosenttia.

Julkisen sektorin palkkasumma oli marraskuun 2001 ja tammikuun 2002 välisellä ajanjaksolla 6 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Yksityisen koulutuksen sekä terveydenhuolto- ja sosiaalipalvelujen palkkasummat kasvoivat 6 ja 11 prosenttia. Vuotta aiemmin vastaavat muutokset olivat 7 ja 12 prosenttia. Rahoitustoiminnan palkkasumman kasvu oli 5 prosenttia.

Muiden palvelualojen palkkasumma kasvoi tammikuussa päättyneellä kolmen kuukauden jaksolla 5 prosenttia vuodentakaisesta. Kasvu hidastui vuotta aiemmasta, jolloin se oli 9 prosenttia. Muista palvelualoista majoitus- ja ravitsemistoiminnassa palkkasumman lisäys oli 5 prosenttia ja kuljetuksen, varastoinnin ja tietoliikenteen toimialalla 2 prosenttia. Kiinteistö-, vuokraus-, tutkimus- ja liike-elämän palveluissa kasvu oli 7 prosenttia. Muissa yhteiskunnallisissa ja henkilökohtaisissa palveluissa palkkasumma kasvoi 5 prosenttia.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2002, tammikuu. Tilastokeskus