26.4.2002

Lisätietoja: Reetta Moilanen (09) 1734 2709, reetta.moilanen@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto laski marras-tammikuussa 6 prosenttia

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan marras-tammikuussa 6 prosenttia pienempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Liikevaihto laski eniten viennissä EU-alueelle. Viime vuonna vastaavan tarkastelujakson aikana liikevaihto kasvoi 10 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Liikevaihto laski eniten sähköteknisten tuotteiden valmistuksessa, 18 prosenttia. Puu- ja paperiteollisuudessa laskua oli 16 prosenttia. Metallien jalostuksessa liikevaihto oli 13 prosenttia ja metallituotteiden valmistuksessa 9 prosenttia pienempi kuin vuotta aiemmin. Liikevaihto kasvoi marras-tammikuussa vuoden takaiseen verrattuna eniten energia- ja vesihuollossa, 14 prosenttia. Elintarvikkeiden, juomien sekä tupakan valmistuksessa, tekstiilien ja vaatteiden valmistuksessa sekä koneiden- ja laitteiden valmistuksen liikevaihdossa kasvua oli 3 prosenttia.

Koko teollisuuden ja eräiden toimialojen liikevaihdon vuosimuutos marras-tammikuussa, prosenttia

Teollisuuden liikevaihtotilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verohallinnon arvonlisäverotietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on vertailukelpoiset tiedot sekä tarkastelukuukaudelta että edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta. Liikevaihtoindeksistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt ja Tilastokeskuksen StatFin-tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2002, tammikuu. Tilastokeskus