17.5.2002

Lisätietoja: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Christina Harjunpää (09) 1734 3469
Vastaava tilastojohtaja: Kari Molnar

Tuontihinnat nousivat huhtikuussa 1,4 prosenttia

Tuontihinnat nousivat Tilastokeskuksen mukaan maaliskuusta huhtikuuhun 1,4 prosenttia. Nousu johtui erityisesti raakaöljyn kallistumisesta, mutta myös öljytuotteiden sekä perusmetallien hinnat kohosivat. Viime vuoden huhtikuusta tuontihinnat laskivat 3,4 prosenttia. Lasku johtui pääasiassa raakaöljyn sekä kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden halpenemisesta.

Vientihinnat nousivat maaliskuusta huhtikuuhun 0,1 prosenttia. Nousu aiheutui pääosin öljytuotteiden sekä perusmetallien kallistumisesta. Viime vuoden huhtikuusta vientihinnat laskivat 4,7 prosenttia. Tämä johtui erityisesti selluloosan, paperin ja paperituotteiden sekä öljytuotteiden halpenemisesta, mutta myös sähköteknisten tuotteiden hinnat laskivat.

Kotimaassa käytettävien tavaroiden verottomat hinnat eli kotimarkkinoiden perushintaindeksi nousi maaliskuusta huhtikuuhun 0,4 prosenttia. Nousun syynä oli erityisesti energiamineraalien kallistuminen 11 prosentilla sekä öljytuotteiden 8 prosentilla. Viime vuoden huhtikuusta kotimaassa käytettävien tavaroiden verottomat hinnat laskivat 1,2 prosenttia. Hintoja laski etenkin selluloosan, paperin ja paperituotteiden sekä kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden halpeneminen.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset huhtikuussa 2002 (1995=100)

Indeksit

Tukkuhintaindeksi

0,3

-1,0

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2002, huhtikuu. Tilastokeskus