27.5.2002

Lisätietoja: Saara Sirén (09) 1734 3446, saara.siren@stat.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi 2,2 prosenttia ensimmäisellä neljänneksellä

Koko talouden palkkasumma oli vuoden 2002 ensimmäisellä neljänneksellä 2,2 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Kasvu on hidastunut selvästi viime vuodesta, jolloin vastaava nousu oli 7,3 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Palkkasumman vuosimuutos ajanjaksolla tammikuu 2002 - maaliskuu 2002, %

Kasvu hidastui julkista sektoria lukuun ottamatta kaikilla päätoimialoilla

Teollisuusyritysten palkkasumma aleni ensimmäisellä neljänneksellä 3 prosenttia verrattuna edellisen vuoden vastaavaan jaksoon. Palkkasumma aleni tai sen nousu hidastui lähes kaikilla teollisuuden toimialoilla. Eniten palkkasumma laski koneiden ja laitteiden valmistuksessa sekä sähköteknisessä teollisuudessa. Rakentamisessa palkkasumma kasvoi 2 prosenttia. Sekä talonrakentamisen että maa- ja vesirakentamisen palkkasumman lisäys oli noin 2 prosenttia.

Kaupassa palkkasumma oli ensimmäisellä neljänneksellä 5 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Vähittäiskaupan palkkasumma nousi 8 prosenttia. Kasvu nopeutui vuodentakaisesta, jolloin vastaava nousu oli 5 prosenttia. Tukkukaupan palkkasumman kasvu puolestaan hidastui 3 prosenttiin viime vuoden 7 prosentista. Moottoriajoneuvojen kaupassa palkkasumma lisääntyi 5 prosenttia.

Julkisella sektorilla palkkasumman kasvu pysyi edellisen vuoden tasolla 5 prosentissa. Yksityisen koulutuksen palkkasumma nousi 4 prosenttia ja terveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden 11 prosenttia. Rahoitustoiminnassa palkkasumma laski 2 prosenttia. Rahoitustoiminnan palkkasumman laskuun vaikuttivat alkuvuonna 2001 maksetut bonuspalkat.

Muiden palveluiden palkkasumman kasvu hidastui maaliskuussa päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla 4 prosenttiin. Kuljetuksen, varastoinnin ja tietoliikenteen alalla palkkasumma kasvoi yhden prosentin. Edellisenä vuonna vastaava nousu oli 7 prosenttia. Kiinteistö-, vuokraus-, tutkimus- ja liike-elämän palveluissa kasvu hidastui 5 prosenttiin vuodentakaisesta 13 prosentista. Muissa yhteiskunnallisissa ja henkilökohtaisissa palveluissa palkkasumman lisäys oli 2 prosenttia.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2002, maaliskuu. Tilastokeskus