17.6.2002

Lisätietoja: Marjatta Laine (09) 1734 3392, Pirkko Nurmela (09) 1734 3519
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi

Suurten teollisuusyritysten kannattavuus pysyi hyvänä vuonna 2001

Suurten teollisuusyritysten rahoitustulos eli tulos rahoituserien ja verojen jälkeen oli viime vuonna 13,4 miljardia euroa. Se kasvoi edellisvuoteen verrattuna 3,7 miljardia. Rahoitustulos kohentui pääasiassa osinkotuottojen 3,7 miljardin kasvusta, mikä näkyi myös nettotuloksessa ja tilikauden tuloksessa. Eniten osinkotuottoja saatiin metsäteollisuudessa ja kemianteollisuudessa. Rahoitustuloksen osuus liiketoiminnan tuotoista oli 17,2 ja nettotuloksen 13,3 prosenttia. Ne kohenivat edellisvuodesta yli 4 prosenttiyksikköä. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen laatimasta suurten teollisuusyritysten tilinpäätöstilastosta, jossa oli mukana 312 Suomessa toimivan teollisuusyrityksen tiedot.

Suurten teollisuusyritysten liikevaihto oli viime vuonna 76,6 miljardia euroa ja se nousi edellisvuodesta yhden prosentin. Eri toimialoilla liikevaihdon kehitys oli vaihteleva. Elintarviketeollisuuden liikevaihto kasvoi 5,9 ja metalliteollisuuden 4,7 prosenttia. Metsäteollisuuden liikevaihto puolestaan heikkeni 6,3 prosenttia.

Yritykset veivät tuotteitaan 44,6 miljardilla eurolla. Vienti kasvoi edellisvuodesta 0,8 miljardia euroa. Viennin osuus liikevaihdosta oli 56,6 prosenttia, lähes sama kuin vuonna 2000.

Käyttökate eli varsinaisen toiminnan tulos vähennettynä käyttöomaisuuden myyntivoitolla jäi viime vuonna heikommaksi kuin edellisenä vuonna. Käyttökatetta saatiin 14,5 prosenttia liiketoiminnan tuotoista, mikä oli noin prosenttiyksikön vähemmän kuin vuonna 2000. Kustannukset nousivat liikevaihtoa enemmän. Henkilöstökustannukset kasvoivat yli 6 prosenttia ja muut toimintakulut 28,4 prosenttia. Yritykset työllistivät viime vuonna 221 000 henkilöä. Henkilöstön määrä pysyi edellisvuoden suuruisena.

Tilikauden voitosta päätettiin jakaa osinkoa 4,2 miljardia euroa eli miltei saman verran kuin edellisvuonna. Suurten yritysten omavaraisuusaste koheni kahden edellisvuoden laskun jälkeen. Omavaraisuus oli 55,9 prosenttia ja nousi vuoden 1998 tasolle. Yritysten nettovelat liikevaihdosta olivat 19,3 prosenttia, mikä oli 2,3 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuonna 2000. Rakennusten, koneiden ja muun aineellisen käyttöomaisuuden nettoinvestoinnit olivat 3,2 miljardia euroa. Ne lisääntyivät edellisvuodesta 0,5 miljardia euroa.

Suurten teollisuusyritysten yhtiöjärjestelyt jatkuivat edelleen. Suurten fuusioiden ja yhtiöittämisten seurauksena etenkin tasearvojen vertailukelpoisuus heikkeni. Teollisuusyritysten tilinpäätöstilastossa ovat mukana kaikki yritykset, joilla oli vuonna 2000 palveluksessaan vähintään 500 henkeä tai liikevaihto ylitti 84 miljoonaa euroa. Koska tilastoaineiston peittävyys vaihtelee paljon toimialoittain, on joiltakin toimialoilta otettu mukaan kaikki suurimmat yritykset. Tiedoissa on huomioitu kaikki merkittävät fuusiot ja yhtiöittämiset. Aineistossa mukana olevien yritysten liikevaihto on kaksi kolmasosaa koko tehdasteollisuuden liikevaihdosta. Tilasto ei kuvaa pienen ja keskisuuren teollisuuden kehitystä.

Suurten teollisuusyritysten kannattavuus 1999-2001, prosenttia

Suurten teollisuusyritysten omavaraisuusaste 1989-2001

Lähde: Teollisuusyritysten tilinpäätöstilasto, tietoja teollisuuden ja rakentamisen suurista yrityksistä 2001. Tilastokeskus (painojulkaisu ilmestyy myöhemmin)
Lisätietoja Internetissä:

Suurten tehdasteollisuusyritysten oikaistu tuloslaskelma ja muita keskeisiä eriä

Muutos 2000-2001

Käyttöomaisuuden myyntivoitot

14,9

Arvonalennukset

Muut satunnaiset tuotot ja kulut

Kokonaistulos

37,5