18.6.2002

Lisätietoja: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Christina Harjunpää (09) 1734 3469
Vastaava tilastojohtaja: Kari Molnar

Vientihinnat laskivat toukokuussa

Tuottajahintaindeksit laskivat Tilastokeskuksen mukaan 1,6 - 5,4 prosenttia viime vuoden toukokuusta kuluvan vuoden toukokuuhun. Eniten laskivat vientihinnat, 5,4 prosenttia. Vientihintojen lasku johtui pääasiassa paperin ja kartongin, öljytuotteiden, selluloosan sekä sähköteknisten tuotteiden halpenemisesta.

Tuontihinnat laskivat viime vuoden toukokuusta 4,0 prosenttia. Eniten tuontihintojen laskuun vaikutti energiamineraalien halpeneminen 13,6 prosentilla sekä kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden halpeneminen 10,6 prosentilla.

Teollisuuden tuottajahinnat eli kotimaisten tavaroiden tehtaanhinnat laskivat viime vuoden toukokuusta 1,6 prosenttia. Lasku aiheutui pääosin selluloosan, öljytuotteiden sekä sähköteknisten tuotteiden halpenemisesta. Indeksin laskua hillitsi sähkön kallistuminen.

Vientihinnat laskivat huhtikuusta 0,4 prosenttia

Huhtikuusta toukokuuhun vientihinnat laskivat 0,4 prosenttia. Laskun syynä oli pääasiassa sähköteknisten tuotteiden, paperin ja kartongin sekä maa- ja metsätaloustuotteiden halpeneminen. Edellisen kerran vientihinnat laskivat kuukausitasolla viime vuoden joulukuussa.

Tuontihinnat nousivat huhtikuusta toukokuuhun 0,5 prosenttia. Nousu aiheutui raakaöljyn sekä öljytuotteiden kallistumisesta. Tuontihinnat ovat nousseet kuukausitasolla kuutena perättäisenä kuukautena.

Teollisuuden tuottajahinnat laskivat huhtikuusta 0,4 prosenttia. Hintoja laski erityisesti sähkön halpeneminen 0,7 prosentilla ja sähköteknisten tuotteiden halpeneminen 3,2 prosentilla.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset toukokuussa 2002

Tukkuhintaindeksi

-0,1

-1,8

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2002, toukokuu. Tilastokeskus
Lisätietoja Internetissä StatFin-tilastopalvelussa osoitteessa