20.6.2002

Lisätietoja: Reetta Moilanen (09) 1734 2709, reetta.moilanen@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto laski tammi-maaliskuussa 7 prosenttia

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan tammi-maaliskuussa 7 prosenttia pienempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Liikevaihto laski edelleen eniten viennissä EU-alueelle. Vielä viime vuoden ensimmäisellä neljänneksellä liikevaihto kasvoi 8 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Liikevaihto laski vuoden 2002 ensimmäisellä neljänneksellä eniten sähköteknisten tuotteiden ja metallituotteiden valmistuksessa, 13 prosenttia. Puu- ja paperiteollisuudessa liikevaihto oli 12 prosenttia pienempi kuin vuotta aiemmin. Metallien jalostuksessa liikevaihto laski puolestaan 8 prosenttia. Vuoden takaiseen verrattuna liikevaihto kasvoi tammi-maaliskuussa eniten elintarvikkeiden, juomien ja tupakan valmistuksessa sekä energia- ja vesihuollossa, 6 prosenttia.

Koko teollisuuden ja eräiden toimialojen liikevaihdon vuosimuutos tammi-maaliskuussa 2002, %

Teollisuuden liikevaihtotilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verohallinnon arvonlisäverotietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Laskennassa ovat mukana yritykset, joista on vertailukelpoiset tiedot sekä tarkastelukuukaudelta että edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta. Liikevaihtoindeksistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt ja Tilastokeskuksen StatFin-tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2002, maaliskuu. Tilastokeskus