25.6.2002

Lisätietoja: Jan Nokkala (09) 1734 2702, jan.nokkala@stat.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi helmi-huhtikuussa 2,6 prosenttia

Koko talouden palkkasumma oli vuoden 2002 helmi-huhtikuussa 2,6 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Kasvu on hidastunut viime vuodesta, jolloin vastaava nousu oli 7,5 prosenttia. Kasvu on ollut edellisvuotista hitaampaa jokaisena kuukautena vuoden 2001 joulukuusta alkaen. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Palkkasumman vuosimuutos ajanjaksolla helmikuu 2002 - huhtikuu 2002, %

Teollisuudessa ja rahoitustoiminnassa palkkasumma laskenut viime vuodesta

Vuoden 2002 helmi-huhtikuun palkkasumma oli teollisuudessa 2 prosenttia pienempi kuin vuotta aiemmin. Viime vuoden vastaavana ajanjaksona palkkasumma kasvoi 8 prosenttia. Eniten palkkasumma laski sähköteknisten tuotteiden valmistuksessa, 8 prosenttia, sekä autojen ja perävaunujen valmistuksessa, 4 prosenttia.

Rakennusyritysten palkkasumma oli prosentin suurempi kuin vuotta aiemmin. Edellisvuonna kasvu oli 11 prosenttia. Talonrakentamisen palkkasummassa lisäys oli yksi prosentti ja maa- ja vesirakentamisessa 2 prosenttia. Vuotta aiemmin vastaavat palkkasummat nousivat 13 prosenttia ja 6 prosenttia.

Kaupan palkkasumma oli 5 prosenttia viimevuotista suurempi. Nousua oli saman verran kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Vähittäiskaupan palkkasumma kohosi 7 prosenttia ja tukkukaupan 3 prosenttia. Vähittäiskaupassa kasvu oli nopeampaa ja tukkukaupassa hitaampaa kuin viime vuonna. Moottoriajoneuvojen kaupassa palkkasumman lisäys oli 5 prosenttia.

Julkisen sektorin palkkasumma oli helmi-huhtikuussa 5 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Vuonna 2001 vastaavan ajanjakson kasvu oli sama 5 prosenttia. Yksityisten terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluiden palkkasumma nousi 10 prosenttia ja koulutuksen 5 prosenttia. Vuotta aiemmin vastaavat muutokset olivat 12 prosenttia ja 8 prosenttia. Rahoituksen palkkasumma pieneni yhden prosentin, kun vertailuajanjaksona viime vuonna lisäys oli 13 prosenttia.

Muiden palveluiden palkkasumman kasvu hidastui huhtikuussa päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla 4 prosenttiin. Vuotta aiemmin nousu oli 9 prosenttia. Kuljetuksen, varastoinnin ja tietoliikenteen alalla palkkasumma kasvoi yhden prosentin. Viime vuonna vastaava lisäys oli 6 prosenttia. Kiinteistö-, vuokraus-, tutkimus- ja liike-elämän palveluissa kasvu hidastui 5 prosenttiin vuodentakaisesta 13 prosentista. Majoitus- ja ravitsemistoiminnan palkkasumma kasvoi 4 prosenttia ja muut yhteiskunnalliset ja henkilökohtaiset palvelut 5 prosenttia. Molemmilla toimialoilla nousu oli sama kuin vuotta aiemmin.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2002, huhtikuu. Tilastokeskus