5.7.2002

Lisätietoja: Seija Kolehmainen (09) 1734 2237, Leena Jussila (09) 1734 3754
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi

Kaupan liikevaihto kasvoi edelleen vuonna 2001

Kaupan toimialojen yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi 5,6 prosenttia ja henkilöstön määrä runsaat 4 prosenttia edellisvuodesta. Ravinto- ja nautintoaineiden tukkukaupassa liikevaihto ja jalostusarvo henkilöä kohden kasvoivat voimakkaammin kuin yleistukkukaupassa. Vähittäiskaupan kasvuvauhti jatkui edellisvuosien tapaan. Liikevaihtoa kertyi 7 prosenttia ja jalostusarvoa runsaat 11 prosenttia enemmän kuin vuonna 2000. Lukuihin vaikuttivat normaalin kasvun ohella yhtiöjärjestelyt ja toimialamuutokset, joita tapahtui etenkin tukkukaupassa. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen keräämistä kaupan suurimpien yritysten tilinpäätöstiedoista.

Ravinto- ja nautintoainetukkukaupan liikevaihto kasvoi 13,5 prosenttia, 4 663 miljoonaan euroon. Toimialan yritykset työllistivät 5 400 henkilöä. Jalostusarvo oli 72 000 euroa, mikä oli 2,5 prosenttia edellisvuotta enemmän. Kannattavuuden tunnusluvuissa ei tapahtunut olennaisia muutoksia. Omavaraisuusaste heikkeni edellisvuoden noin 40 prosentista 36 prosenttiin.

Yleistukkukaupan 17 yrityksen liikevaihto oli yhteensä 8 189 miljoonaa euroa. Jalostusarvo oli 666 miljoonaa euroa. Se kasvoi vajaat 10 prosenttia edellisvuodesta. Yleistukkukaupassa työskenteli 6 300 henkilöä. Kannattavuutta mittaavat tunnusluvut ja kokonaisvelat suhteessa liikevaihtoon pysyivät ennallaan, sen sijaan omavaraisuusaste parani noin 2 prosenttiyksikköä, 51,5 prosenttiin.

Erikoistumattoman vähittäiskaupan toimialalla kannattavuus parani. Omavaraisuusaste nousi 44,6 prosenttiin ja vieraan pääoman osuus liikevaihdosta väheni lähes prosenttiyksikön verran. Liikevaihtoa kertyi 10 550 miljoonaa euroa. Kyselyyn vastanneet 212 erikoistumattoman vähittäiskaupan yritystä työllistivät 38 700 henkilöä.

Kaupan tunnuslukuja 1999 - 2001

3,7

4,0

4,3

Tilasto kuvaa toimialojensa suurimpia yrityksiä, jotka kattavat noin 88 prosenttia toimialojen koko liikevaihdosta. Merkittävät fuusiot ja yhtiöittämiset on otettu huomioon, jotta yritysten eri vuosien vertailu on mahdollista. Tilastossa ei ole konsernitason tietoja. Kaupan toimialoittaiset tilastot, jotka sisältävät myös pienten yritysten tietoja, valmistuvat tämän vuoden lopussa.

Lähde: Kaupan tilinpäätöstietoja 2001. Tilastokeskus
Lisätietoja Internet-osoitteessa