25.7.2002

Lisätietoja: Jan Nokkala (09) 1734 2702, jan.nokkala@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi maalis-toukokuussa 4,1 prosenttia

Koko talouden palkkasumma oli vuoden 2002 maalis-toukokuussa 4,1 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Vuonna 2001 kasvu oli 7,2 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Palkkasumman vuosimuutos ajanjaksolla maaliskuu 2002 - toukokuu 2002, %

Teollisuuden palkkasumma kasvoi prosentin, muilla päätoimialoilla kasvu nopeampaa

Maalis-toukokuussa palkkasumma kasvoi teollisuudessa prosentin viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Vuotta aiemmin kasvu oli 8 prosenttia. Elintarviketeollisuutta lukuun ottamatta palkkasumma kasvoi viimevuotista vähemmän kaikilla teollisuuden toimialoilla.

Rakennusyritysten maksama palkkasumma kasvoi 5 prosenttia, kun viime vuoden vastaava muutos oli 10 prosenttia. Maa- ja vesirakennusyritysten palkkasumman lisäys oli 5 prosenttia ja talonrakennusyritysten 3 prosenttia.

Tukku- ja vähittäiskaupan palkkasumma oli maalis-toukokuussa 5 prosenttia edellisvuotista suurempi. Nousua oli saman verran kuin vuotta aiemmin. Vähittäiskaupan palkkasumma kasvoi 7 prosenttia, kun edellisvuonna kasvua oli 5 prosenttia. Tukkukaupassa nousu hidastui 4 prosenttiin viime vuoden 7 prosentista. Autokaupan palkkasumman kasvu nopeutui 7 prosenttiin viime vuoden yhdestä prosentista.

Julkisen sektorin palkkasumma kasvoi vuotta aiemmasta 6 prosenttia. Kasvu oli prosenttiyksikön nopeampaa kuin viime vuonna. Rahoitustoiminnassa palkkasumman lisäys oli 4 prosenttia, kun vuotta aiemmin vastaava muutos oli 8 prosenttia. Yksityisessä koulutuksessa ja yksityisessä terveydenhuollossa palkkasummat kasvoivat 5 ja 11 prosenttia. Viime vuonna vastaavilla toimialoilla muutokset olivat 7 ja 11 prosenttia.

Muiden palveluiden palkkasumman kasvu hidastui 4 prosenttiin. Vuotta aiemmin nousu oli 8 prosenttia. Kuljetuksen, varastoinnin ja tietoliikenteen alalla palkkasumma kasvoi 2 prosenttia. Edellisvuonna vastaava lisäys oli 6 prosenttia. Kiinteistö-, vuokraus-, tutkimus- ja liike-elämän palveluissa kasvu hidastui 6 prosenttiin vuodentakaisesta 12 prosentista. Majoitus- ja ravitsemistoiminnan palkkasumma sen sijaan kasvoi 5 prosenttiin viimevuotisesta 3 prosentista.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2002, toukokuu. Tilastokeskus