23.8.2002

Lisätietoja: Reetta Moilanen (09) 1734 2709, reetta.moilanen@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto laski maalis-toukokuussa 3 prosenttia

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan maalis-toukokuussa 3 prosenttia pienempi kuin vuoden 2001 vastaavana ajanjaksona. Kotimaan liikevaihto laski 6 prosenttia ja vienti pysyi viime vuoden tasolla. Vuoden 2001 maalis-toukokuussa liikevaihto kasvoi vielä 4 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Liikevaihto pieneni tarkasteluajanjaksolla eniten metallituotteiden sekä autojen ja perävaunujen valmistuksessa, 8 prosenttia. Puu- ja paperiteollisuudessa liikevaihto laski 6 prosenttia ja koneiden ja laitteiden valmistuksessa 4 prosenttia vuoden takaisesta. Maalis-toukokuussa liikevaihto kasvoi edelleen eniten elintarvikkeiden, juomien ja tupakan valmistuksessa, 4 prosenttia, sekä mineraalien kaivussa, 3 prosenttia.

Koko teollisuuden ja eräiden toimialojen liikevaihdon vuosimuutos
maalis-toukokuussa 2002, prosenttia

Teollisuuden liikevaihtotilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verohallinnon arvonlisäverotietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Laskennassa ovat mukana yritykset, joista on vertailukelpoiset tiedot sekä tarkastelukuukaudelta että edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta. Liikevaihtoindeksistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt ja Tilastokeskuksen StatFin-tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2002, toukokuu. Tilastokeskus