6.9.2002

Lisätietoja: Tuomas Rothovius (09) 1734 3360, kansantalous.suhdanteet@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Markku Suur-Kujala

Bruttokansantuote kasvoi vuoden toisella neljänneksellä

Bruttokansantuotteen määrä kasvoi huhti-kesäkuussa 2,1 prosenttia tammi-maaliskuusta. Vuoden 2001 toiseen neljännekseen verrattuna bruttokansantuote oli 2,5 prosenttia suurempi. Viennin määrä kääntyi kasvuun vuoden kestäneen laskun jälkeen. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen laatimista kansantalouden tilinpidon ennakkotiedoista.

Bruttokansantuote markkinahintaisena
vuosineljänneksittäin vuoden 1995 hintoihin laskettuna

Kansantalouden tuotantoa on nostanut viennin kasvu ja kotitalouksien kulutus. Vienti lisääntyi 4 prosenttia ja tuonti supistui prosentin verrattuna vuoden takaiseen. Kotitalouksien kulutusmenot lisääntyivät yli 3 prosenttia. Sen sijaan investoinnit vähenivät huhti-kesäkuussa prosentin vuoden takaisesta.

Alkuvuonna hidastunut palvelutoimialojen kasvu parani toisella neljänneksellä ja nousi 2 prosenttiin. Kauppa lisääntyi lähes 5 prosenttia, erityisesti moottoriajoneuvokauppoja tehtiin runsaasti. Jalostustoimialojen tuotanto nousi 3 prosenttia supistuttuaan vielä edellisellä neljänneksellä 7 prosenttia. Metalliteollisuuden tuotanto kasvoi vuoden toisella neljänneksellä 9 prosenttia ja puu- ja paperiteollisuuden tuotanto 4 prosenttia. Rakentaminen pieneni 2 prosenttia. Alkutuotanto kasvoi 5 prosenttia lisääntyneiden metsänhakkuiden myötä.

Kansantalouden palkkasumma oli huhti-kesäkuussa 4 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Yritysten toimintaylijäämä lisääntyi vastaavana aikana 3 prosenttia.

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä bruttokansantuote kasvoi Euroopan unionin tilastoviraston Eurostatin laatiman ennakon mukaan EU-alueella 0,4 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Suomessa bruttokansantuote supistui 1,9 prosenttia tammi-maaliskuussa.

Kansantalouden kysyntä ja tarjonta 2002, 2. neljännes, volyymin muutokset edellisen vuoden vastaavasta neljänneksestä sekä edellisestä neljänneksestä, prosenttia

Muutos edellisen vuoden vastaavasta neljänneksestä, %

Muutos edellisestä
neljänneksestä, %

Bruttokansantuote

+2,5

+2,1

Tuonti

+1,1

Vienti

+4,3

+4,4

Kulutus

+2,8

+1,5

Investoinnit

+1,6

Bruttokansantuote sisältää kaikki ajanjakson aikana tuotetut tavarat ja palvelut. Bruttokansantuotteen määrän eli volyymin muutos tarkoittaa arvoa, josta on poistettu rahanarvon heikentymisen eli inflaation vaikutus. Muutos edellisestä neljänneksestä lasketaan kausitasoitetuista tiedoista.

Kausitasoitetusta bruttokansantuotteesta on poistettu vuoden sisällä tapahtuva, esimerkiksi lomakausista tai vuodenajan säästä johtuva säännöllinen vaihtelu. Kausivaihteluista tasoitetut sarjat tarkentuvat uusien havaintojen myötä. Etenkin viimeiseen neljännestietoon on syytä suhtautua varovaisesti, sillä uudet havainnot erityisesti talouden käännekohdissa voivat muuttaa kausivaihtelusta tasoitettuja lukuja merkittävästi.

Lähde: Kansantalouden tilinpito 2002, 2. neljännes. Tilastokeskus