19.9.2002

Lisätietoja: Anja Räisänen (09) 1734 2230, anja.raisanen@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Rakennusyritysten liikevaihto kasvoi runsaan prosentin tammi-kesäkuussa

Rakennusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan tämän vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla runsaan prosentin suurempi kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona. Kasvu oli kuitenkin selvästi hitaampaa kuin vuotta aiemmin, jolloin kasvuprosentti oli 10. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä liikevaihto oli edellisvuotisella tasolla. Toisella neljänneksellä kasvua oli vajaat 3 prosenttia.

Talonrakennusyritysten liikevaihto oli tammi-kesäkuussa lähes 2 prosenttia suurempi sekä maa- ja vesirakennusyritysten liikevaihto prosentin suurempi kuin vuosi sitten vastaavana aikana.

Rakennusyritysten liikevaihdon muutos 2001 ja 2002, %

Liikevaihtoindeksien laskenta perustuu verohallinnon arvonlisäverotietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistolla. Laskennassa ovat mukana ne yritykset, joista on olemassa vertailukelpoiset tiedot kyseiseltä kuukaudelta ja edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta.

Indekseistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäiset, kausitasoitetut, trendit) löytyvät Internetistä osoitteesta tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt sekä Tilastokeskuksen StatFin-palvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2002, kesäkuu. Tilastokeskus