18.10.2002

Lisätietoja: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Marja Ikonen (09) 1734 3480
Vastaava tilastojohtaja: Kari Molnar

Tuontihinnat laskivat vuodessa 3,1 prosenttia

Tuontihinnat laskivat viime vuoden syyskuusta tämän vuoden syyskuuhun 3,1 prosenttia. Lasku johtui erityisesti raakaöljyn, peruskemikaalien, elektronisten piirien ja osien sekä autonosien halpenemisesta. Indeksin laskua hillitsi metallimalmien sekä elintarvikkeiden ja juomien kallistuminen vuoden takaisesta.

Vientihinnat laskivat vuodessa 2,5 prosenttia. Lasku johtui pääasiassa selluloosan, paperin ja paperituotteiden hintojen alenemisesta 5,5 prosentilla, sähköteknisten tuotteiden ja optisten laitteiden halpenemisesta 5,0 prosentilla sekä kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden halpenemisesta 5,5 prosentilla.

Kotimarkkinoiden perushintaindeksi eli Suomessa käytettävien tavaroiden verottomat hinnat laskivat viime vuoden syyskuusta 0,9 prosenttia. Tämä johtui varsinkin energiamineraalien, kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden sekä sähköteknisten tuotteiden ja optisten laitteiden halpenemisesta.

Energiatuotteiden kallistuminen nosti tuottajahintoja syyskuussa

Tuottajahinnat nousivat Tilastokeskuksen mukaan 0,3-0,6 prosenttia elokuusta syyskuuhun. Eniten nousivat teollisuuden tuottajahinnat eli kotimaisten tavaroiden tehtaanhinnat, 0,6 prosenttia. Nousu johtui erityisesti öljytuotteiden, sähkön, kaasun ja lämmön kallistumisesta. Tukkuhintoja sekä Suomessa käytettävien tavaroiden verottomia hintoja nosti edellä mainittujen tekijöiden lisäksi raakaöljyn kallistuminen.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset syyskuussa 2002

Tukkuhintaindeksi

0,5

-0,8

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2002, syyskuu. Tilastokeskus
Lisätietoja Internetissä StatFin-tilastopalvelussa osoitteessa