24.10.2002

Lisätietoja: Pellervo Marja-aho (09) 1734 3349
Vastaava tilastojohtaja: Ari Tyrkkö

Asuntojen ostoaikeet ennätyskorkealla

Kotitalouksien omistusasunnon hankinta-aikeet ovat kasvaneet usean vuoden ajan ja nousivat ennätyksellisen korkealle tämän vuoden kolmannella neljänneksellä. Seuraavien 12 kuukauden aikana noin 7 prosenttia kotitalouksista suunnitteli hankkivansa omistusasunnon. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen maakunnittaisesta kuluttajabarometristä, jota varten haastateltiin heinä-syyskuussa noin 4 900 suomalaista.

Kuluttajabarometrillä mitattavat kotitalouksien ostoaikeet kasvoivat vahvasti 1990-luvun jälkipuoliskolla laman jälkeen. Parin viime vuoden aikana kasvu on tasaantunut. Henkilöauton, huonekalujen, viihde-elektroniikan ja harrastusvälineiden hankinta-aikeet ovat olleet pari vuotta suunnilleen ennallaan. Kodinkoneiden ostoaikeet ovat jopa hieman laskeneet. Asunnon hankinta-aikeiden lisäksi vain remontti- ja kotimaan lomasuunnitelmat olivat korkeammalla kuin edellisinä vuosina vastaavaan aikaan.

Kotitalouksien ostoaikeet seuraavien 6 kk aikana, 3. neljännes 2002

Omistusasunnon hankinta-aikeita oli väestöryhmistä eniten ylemmillä toimihenkilöillä, yrittäjillä ja ylimmällä tuloneljänneksellä. Näistä talouksista useampi kuin joka kymmenes aikoi ostaa omistusasunnon vuoden sisällä. Vähiten ostoaikeita oli alimman tuloneljänneksen ja työttömien talouksilla, opiskelijoilla ja eläkeläisillä. Lapsiperheistä asunnon hankkimista suunnitteli 9,5 prosenttia, kun taas yksin asuvista ja kahden tai useamman aikuisen talouksista samaa aikoi noin 6 prosenttia.

Asunnon ostoaikeet väestöryhmittäin seuraavien 12 kk aikana, 3. neljännes 2002

Taloudet Uudellamaalla, Pirkanmaalla, Pohjois-Savossa ja Pohjanmaalla suunnittelivat muita alueita useammin omistusasunnon hankintaa. Vähiten ostoaikeita oli Etelä- ja Pohjois-Karjalassa sekä Etelä-Savossa.

Asunnon ostoaikeet maakunnittain seuraavien 12 kk aikana, 3. neljännes 2002

Pankit ovat viime aikoina kilpailleet asiakkaista muun muassa asuntolainoilla ja niiden ehdot ovatkin kuluttajille varsin edullisia, mikä heijastuu myös asuntokauppojen rahoitussuunnitelmiin. 45 prosenttia talouksista mainitsi pankkilainan tärkeimmäksi rahoituslähteekseen asunnon hankinnassa, joka kolmas aikoo turvautua ensisijaisesti nykyisen asunnon myyntituloihin ja joka kuudes säästöihinsä.

Lähde: Kuluttajabarometri maakunnittain 2002, 3. vuosineljännes. Tilastokeskus