25.10.2002

Lisätietoja: Rami Peltola (09) 1734 3615, rami.peltola@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto pieneni edelleen touko-heinäkuussa 3 prosenttia

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan touko-heinäkuussa 3 prosenttia pienempi kuin vuoden 2001 vastaavana ajanjaksona. Liikevaihto on nyt laskenut yhtäjaksoisesti viime vuoden syyskuusta. Touko-heinäkuussa kotimaan liikevaihto laski 5 prosenttia ja vienti prosentin edellisestä vuodesta.

Liikevaihto pieneni tarkasteluajanjaksolla eniten sähköteknisten tuotteiden valmistuksessa, 9 prosenttia. Koneiden ja laitteiden valmistuksessa laskua oli 8 prosenttia vuoden takaisesta. Puu- ja paperiteollisuudessa sekä metallien jalostuksessa liikevaihto laski 3 prosenttia. Touko-heinäkuussa liikevaihto kasvoi eniten huonekalujen valmistuksen, muun valmistuksen ja kierrätyksen toimialoilla, 3 prosenttia.

Koko teollisuuden ja eräiden toimialojen liikevaihdon vuosimuutos touko-heinäkuussa 2002, prosenttia

Teollisuuden liikevaihtotilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verohallinnon arvonlisäverotietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Laskennassa ovat mukana yritykset, joista on vertailukelpoiset tiedot sekä tarkastelukuukaudelta että edellisen vuoden vastaavalta kuukaudelta. Liikevaihtoindeksistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt ja Tilastokeskuksen StatFin-tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2002, heinäkuu. Tilastokeskus