25.10.2002

Lisätietoja: Saara Sirén (09) 1734 3446, saara.siren@stat.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi kesä-elokuussa 2,6 prosenttia

Koko talouden palkkasumma oli vuoden 2002 kesä-elokuussa 2,6 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Vuonna 2001 vastaava kasvu oli 6,8 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Palkkasumman vuosimuutos ajanjaksolla kesäkuu 2002 - elokuu 2002, %

Palkkasumma kasvoi viimevuotista hitaammin kaikilla päätoimialoilla

Teollisuuden palkkasumma oli kesä-elokuussa 2002 prosentin pienempi kuin vuotta aiemmin. Viime vuoden vastaavana jaksona palkkasumma kasvoi 6 prosenttia. Elintarviketeollisuutta lukuun ottamatta palkkasumma aleni tai sen kasvu hidastui kaikilla teollisuuden alatoimialoilla. Palkkasumma pieneni eniten puu- ja paperiteollisuudessa, jossa laskua oli 5 prosenttia.

Rakentamisen palkkasumma pysyi ennallaan vuodentakaiseen verrattuna. Edellisvuonna kasvu oli 11 prosenttia. Maa- ja vesirakennusyritysten palkkasumma laski prosentin ja talonrakennusyritysten palkkasumma pysyi lähes edellisen vuoden tasolla.

Kaupan palkkasumma kasvoi 5 prosenttia elokuussa päättyneellä kolmen kuukauden jaksolla. Kasvu hidastui hieman vuodentakaisesta, jolloin se oli 6 prosenttia. Vähittäiskaupassa ja moottoriajoneuvojen kaupassa palkkasumma kohosi 7 prosenttia. Tukkukaupassa palkkasumma oli 4 prosenttia viimevuotista suurempi.

Julkisen sektorin palkkasumman lisäys oli 5 prosenttia vuotta aiemmasta. Yksityisen koulutuksen ja terveydenhuollon- ja sosiaalipalveluiden palkkasummat kasvoivat 4 ja 10 prosenttia. Rahoitusalalla palkkasumma oli 3 prosenttia edellisvuotista suurempi.

Muiden palveluiden palkkasumman kasvu hidastui kesä-elokuussa 3 prosenttiin. Vuotta aiemmin nousu oli 8 prosenttia. Majoitus- ja ravitsemuspalveluissa palkkasumma kasvoi prosentin ja kiinteistö-, vuokraus-, tutkimus- ja liike-elämän palveluissa 5 prosenttia. Kuljetuksen, varastoinnin ja tietoliikenteen alalla palkkasumma pysyi ennallaan.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2002, elokuu. Tilastokeskus