18.11.2002

Lisätietoja: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Anssi Vuorio (09) 1734 2934
Vastaava tilastojohtaja: Kari Molnar

Tukkuhinnat nousivat vuodessa 0,8 prosenttia

Tukkuhinnat nousivat Tilastokeskuksen mukaan viime vuoden lokakuusta 0,8 prosenttia. Nousu johtui pääasiassa öljytuotteiden, raakaöljyn sekä sähkön ja kaukolämmön kallistumisesta. Tukkuhintojen nousua hillitsi sähköteknisten tuotteiden sekä kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden halpeneminen.

Tuontihinnat nousivat viime vuoden lokakuusta 0,6 prosenttia. Nousu johtui pääosin raakaöljyn, metallimalmien sekä elintarvikkeiden ja juomien kallistumisesta. Hintojen nousua hillitsi erityisesti kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden hintojen laskeminen 3,6 prosentilla, sähköteknisten tuotteiden ja optisten laitteiden halpeneminen 2,4 prosentilla, öljytuotteiden halpeneminen 3,8 prosentilla sekä tekstiilien ja vaatteiden halpeneminen 4,0 prosentilla.

Vientihinnat laskivat viime vuoden lokakuusta 1,4 prosenttia. Lasku johtui raaka-aineiden ja tuotantohyödykkeiden sekä investointitavaroiden halpenemisesta 2,4 prosentilla.

Tuontihinnat nousivat lokakuussa 0,8 prosenttia

Tuottajahinnat nousivat Tilastokeskuksen mukaan 0-0,8 prosenttia syyskuusta lokakuuhun. Eniten nousivat tuontihinnat, 0,8 prosenttia. Tuontihintojen nousu johtui pääasiassa raakaöljyn sekä öljytuotteiden kallistumisesta.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset lokakuussa 2002

Indeksit (1995=100)

Pisteluku
10/2002

Muutos, %
9/2002 - 10/2002

Muutos, %
10/2001 - 10/2002

Teollisuuden tuottajahintaindeksi

0,4

0,5

Vientihintaindeksi

96,5

Tuontihintaindeksi

0,6

Kotimarkkinoiden perushintaindeksi

0,6

Tukkuhintaindeksi

0,4

0,8

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2002, lokakuu. Tilastokeskus
Lisätietoja Internetissä StatFin-tilastopalvelussa osoitteessa