18.12.2002

Lisätietoja: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Anssi Vuorio (09) 1734 2934
Vastaava tilastojohtaja: Kari Molnar

Vientihinnat laskivat vuodessa 1,0 prosenttia

Vientihinnat laskivat Tilastokeskuksen mukaan viime vuoden marraskuusta tämän vuoden marraskuuhun 1,0 prosenttia. Lasku johtui pääasiassa paperin ja kartongin halpenemisesta 5,4 prosentilla sekä sähköteknisten tuotteiden ja optisten laitteiden halpenemisesta 3,2 prosentilla. Vientihintojen laskua hillitsi eniten öljytuotteiden sekä mittaus- ja tarkkailulaitteiden kallistuminen.

Kotimarkkinoiden perushintaindeksi eli Suomessa käytettävien tavaroiden verottomat hinnat nousivat viime vuoden marraskuusta 1,3 prosenttia. Merkittävimmin nousuun vaikutti sähkön, raakaöljyn sekä öljytuotteiden kallistuminen.

Tuontihinnat nousivat viime vuoden marraskuusta 1,2 prosenttia. Eniten nousuun vaikutti raakaöljyn sekä autojen kallistuminen.

Öljytuotteiden halpeneminen laski tuontihintoja marraskuussa

Tuontihinnat laskivat lokakuusta marraskuuhun 1,5 prosenttia. Lasku johtui pääasiassa raakaöljyn halpenemisesta.

Teollisuuden tuottajahinnat eli kotimaassa tuotettujen tavaroiden tehtaanhinnat kohosivat marraskuussa 0,2 prosenttia. Tuottajahintoja nosti erityisesti sähkön kallistuminen 5,1 prosentilla. Nousua hillitsi öljytuotteiden halpeneminen 10,0 prosentilla sekä selluloosan halpeneminen 4,5 prosentilla.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset marraskuussa 2002

Indeksit (1995=100) Pisteluku
11/2002
Muutos, %
10/2002 - 11/2002
Muutos, %
11/2001 - 11/2002
Teollisuuden tuottajahintaindeksi 106,9 0,2 1,1
Vientihintaindeksi 96,1 -0,4 -1,0
Tuontihintaindeksi 103,7 -1,5 1,2
Kotimarkkinoiden perushintaindeksi 107,2 -0,3 1,3
Tukkuhintaindeksi 107,1 -0,4 1,1

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2002, marraskuu. Tilastokeskus
Lisätietoja Internetissä StatFin-tilastopalvelussa osoitteessa statfin.stat.fi