5.3.2002

Lisätietoja: Anna-Maija Lehto (09) 1734 3223
Vastaava tilastojohtaja: Jussi Simpura

Ammattitaidon arvostus tuo tasa-arvoa

Tilastokeskus on julkaissut raportin "Vähän enemmän arvoinen" Tutkimus tasa-arvokokemuksista työpaikoilla. Raportin aineistona ovat vapaamuotoiset teemahaastattelut, joilla tutkittiin sukupuolten tasa-arvokokemuksia työpaikoilla. Samoja asioita on aiemmin selvitelty lomaketutkimuksilla, mutta tässä tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti, mitä ilmiö on ihmisten omana kokemuksena. Samalla saatiin tietoa siitä, miten lomaketutkimuksen tietoja pitäisi tulkita.

Tutkimuksen perusteella sukupuolten tasa-arvo ja eriarvo näyttävät olevan hyvin syvällä ihmisten asenteissa ja toiminnassa ilmeneviä asioita. Ensireaktiona haastateltavat puolustelivat usein oman työympäristönsä tasa-arvotilannetta, koska eivät olleet ajatelleet tilanteita eriarvoisuuden näkökulmasta. Naisvaltaisilla aloilla toimivat naiset kertoivat esimerkkejä eriarvoisuudesta koko alalla tai yhteiskunnassa yleensä. Miesvaltaisilla aloilla toimivat naiset puolestaan toivat esiin arkipäivän esimerkkejä ja omakohtaisia kokemuksia työpaikaltaan.

Haastattelut tasa-arvokokemuksista tuovat esiin uusia piirteitä siitä, miten eri sukupuolet saavat arvostusta työstään, miten työnjaot syntyvät ja säilyvät tai millaista kieltä työpaikoilla käytetään puhuttaessa naisista ja miehistä. Naiset olivat esimerkiksi havainneet, että miehet saattoivat pitää hyvänkin koulutuksen saaneita naiskollegojaan vain juoksevien asioiden hoitajina.

Monilla työpaikoilla on virallisesti säädeltyjä ja sukupuolineutraaleja käytäntöjä. Silti haastateltavat mainitsivat naisia aliarvioivia piirteitä, jotka ilmenevät asenteissa. Ne vaikuttavat heidän työuraansa tai siihen, miten he kokevat asemansa työpaikallaan. Monet haastateltavat kertoivat kollegoiden, työnantajan tai asiakaskunnan ennakkoluuloista, jotka antavat miehille erilaisia mahdollisuuksia kuin naisille. Jotkut olivat havainneet, että yrityksen ulkoisia asiakaskontakteja hoitamaan valitaan vain miehiä.

Sukupuolesta johtuva ihmisten arvostus tai aliarvostus on selvästi osa työpaikkojen kulttuuria. Tutkimus osoittaa, miten tärkeää arvostuksen saaminen on työpaikalla ja miten selkeästi se on tasa-arvokokemusten taustalla. Arvostus näkyy erityisesti nimityksissä, palkkauksessa ja uralla etenemisessä. Naishaastateltavat kyllä näkivät joidenkin naisvaltaisten ammattien arvostuksen nousseen, mutta kokivat yhä olevansa aliarvostetussa asemassa. He eivät silti tuntuneet haluavan vaihtaa ammattia.

Raportti on osa Työsuojelurahaston rahoittamaa "Työpaineet, kiire ja sukupuoli" -projektia, jonka tavoitteena on ollut laadullisen ja lomaketutkimuksen yhdistäminen sekä Tilastokeskuksen työolotutkimusten menetelmällinen kehittäminen. Tämä Pia Pulkkisen kirjoittama tutkimus tarkastelee tasa-arvoa ja syrjinnän ilmenemistä työssä. Haastattelut auttavat ymmärtämään aiemmin saatuja tuloksia ja hyödyttävät tulossa olevia tutkimuksia ja käytännön toimia pyrittäessä edistämään tasa-arvoa työpaikoilla.

Lähde: "Vähän enemmän arvoinen" Tutkimus tasa-arvokokemuksista työpaikoilla. Tutkimuksia 234. Tilastokeskus