8.3.2002

Tilastokeskus ja Tietoenator laajentavat palvelujen jakeluyhteistyötä

Tilastokeskus ja Tietoenator Oyj ovat tehneet yhteistyösopimuksen Tilastokeskuksen internet -pohjaisten palvelujen jakelusta Tietoenatorin ePortti -palveluliittymän kautta.

Ensi vaiheessa Tilastokeskus vie ePorttiin ALTIKA aluetietokantansa ja yritysrekisterinsä palvelut. Yritysrekisterin TK-YRTI -palvelu käynnistyi helmikuussa ja ALTIKA palvelu maaliskuussa 2002. ePorttiin voit tutustua osoitteessa: (https://eportti.tietopalvelut.com).

Tavoitteena on viedä ePorttiin jatkossa myös muita Tilastokeskuksen sähköisiä tuotteita. Lisäksi osapuolet tutkivat aktiivisesti mahdollisuuksia tuottaa ePorttiin kokonaan uudentyyppisiä tuotteita ja palveluja, joita aiemmin ei ole ollut saatavilla.

ePortti on Tietoenator Oyj Tietopalvelut -yksikön kehittämä single signon portaali, jonne sisällön- ja palveluntuottajat voivat tuoda omat palvelunsa loppukäyttäjille jaettavaksi. Loppuasiakas voi saada kaikki ePortissa olevat palvelut käyttöönsä yhdellä tunnistuksella ja yhdellä sopimuksella palveluntuottajasta riippumatta.

Tilastokeskuksen aluetietokanta ALTIKA on kattava tuoreiden aluetilastojen lähde helppokäyttöisessä aikasarjamuodossa. Perusaluejakona ALTIKAssa on kunta, ja lisäksi saatavina ovat kuntatiedoista summautuvat isommat alueet: seutukunnat, maakunnat, läänit, suuralueet, TE-keskukset ja sairaanhoitopiirit. ALTIKA aihealueita ovat mm. Väestö, Väestöennusteet, Perheet, Asuntokunnat, Työvoima, Työllisyys, Työpaikat, Asunnot ja asuminen, Rakennukset, Kuntien talous ja toiminta, Vaalitilastot, Koulutus ja tutkinnot, Liikenne, Teollisuus, Yritystoimipaikat, Kansantalous, Sosiaalipalvelut, Tulot ja varallisuus, Eläkkeensaajat ja Oikeustilastot.

Tilastokeskuksen yritystietokanta TK-YRTI on kattava ajantasainen tietopankki yritystoiminnasta Suomessa. Se sisältää tietoja yritysten toiminnan laadusta, laajuudesta ja sijainnista. Tietokannassa on tiedot 276000 yrityksestä toimipaikkoineen. TK-YRTI:n perustana on Tilastokeskuksen yritys- ja toimipaikkarekisteri, jonka päivityslähteinä ovat useat hallinnolliset tietoaineistot sekä Tilastokeskuksen omat tiedustelut suoraan yrityksiltä. TK-YRTI:ä päivitetään kuukausittain.

Lisätietoja palveluista antavat:

Tietoenator / ePortti:
Palvelunumerosta
0800 - 141 070 arkisin klo 8.00 - 16
tai top@tietoenator.com

Tilastokeskus / ALTIKA:
Hans Baumgartner 09-1734 2399
tai tietokannat.tilastokeskus@stat.fi

Tilastokeskus / TK-YRTI
Virve Kokkonen 09-1734 2538

Tilastokeskus yhdistää kootut perustiedot ja asiantuntemuksen tilastoiksi ja tietopalveluksi kansalaisten, julkishallinnon, elinkeinoelämän, kansainvälisten organisaatioiden ja tutkimustoiminnan tarpeita varten. Tilastokeskus toimii julkisen alan tilastotoimen kehittäjänä, kansakunnan muistina ja aktiivisena tiedon levittäjänä.

TietoEnator on yksi johtavista korkean jalostusarvon tietotekniikkapalvelujen toimittajista Euroopassa. Yhtiön liikevaihto on 1,1 miljardia euroa ja henkilöstön määrä yli 10.000. TietoEnator konsultoi, suunnittelee ja hoitaa asiakkaidensa liiketoiminnan ydinjärjestelmiä verkottuvassa maailmassa. Palvelut perustuvat syvään asiakastoimialojen ja viimeisimmän tietotekniikan osaamiseen.