23.1.2003

Lisätietoja: Tarja Jämsen (09) 1734 3344, Hely Dahlgren (09) 1734 3373
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Yritysten liikevaihto lisääntyi 4 prosenttia vuonna 2001

Vuonna 2001 Suomessa toimi 224 800 yritystä. Yritysten määrä kasvoi 0,9 prosenttia vuodesta 2000. Yritykset työllistivät 1 319 000 henkeä ja niiden liikevaihto oli 272 miljardia euroa. Yritysten liikevaihto lisääntyi 4 prosenttia ja henkilöstön määrä noin prosentin vuodesta 2000. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen yritysrekisterin lukuihin, joihin ei sisälly maatiloja.

600 suurta yritystä työllistää lähes 40 prosenttia yritysten työvoimasta

Alle 250 hengen pieniä tai keskisuuria yrityksiä oli 99,7 prosenttia kaikista yrityksistä. Nämä työllistivät 60,7 prosenttia yritysten työvoimasta. Suuria yrityksiä, jotka työllistivät vähintään 250 henkeä, oli 600 eli 0,3 prosenttia kaikista yrityksistä ja ne työllistivät 39,3 prosenttia yritysten työvoimasta. Liikevaihtoa pienten ja keskisuurten yritysten ryhmä tuotti lähes saman verran kuin suuret yritykset. Hyvin suuria, yli 1 000 henkeä työllistäviä yrityksiä oli 108. Ne työllistivät 22,4 prosenttia yritysten työvoimasta ja tuottivat liikevaihtoa 30,3 prosenttia kaikkien yritysten liikevaihdosta.

Henkilöstöltään suurimmat toimialat olivat teollisuus ja kauppa. Nämä toimialat työllistivät noin 50 prosenttia kaikkien yritysten työvoimasta ja niiden liikevaihto oli yli 70 prosenttia yritysten kokonaisliikevaihdosta vuonna 2001.

Yritysten, henkilöstön ja liikevaihdon määrä yrityskoon mukaan vuonna 2001

Yritysten kokoluokka
henkilöstön lukumäärällä
mitattuna
Yritysten lukumäärä Henkilöstön määrä Liikevaihdon määrä
(miljoonaa euroa)
- 4 192 644 214 851 30 117
5 - 9 16 205 103 725 15 344
10 - 19 8 363 111 498 18 717
20 - 49 4 794 143 436 25 246
50 - 99 1 423 98 198 19 197
100 - 249 836 128 622 28 936
250 - 499 319 111 966 26 779
500 - 999 155 111 064 24 954
1000 - 108 295 295 82 372
yhteensä 224 847 1 318 654 271 663

Yritysten toimipaikoista 53 prosenttia ja niiden henkilöstöstä 64 prosenttia oli yli 30 000 asukkaan kunnissa. Toimipaikkojen kokonaisliikevaihdosta 70 prosenttia muodostui näissä kunnissa. Suurimmissa kunnissa keskimääräinen kasvu oli nopeampaa kuin muualla Suomessa. Näistä kunnista toimipaikkatiheys oli suurin Helsingissä (635 toimipaikkaa 10 000 asukasta kohti), Seinäjoella (585) ja Rovaniemellä (530).

Tieto- ja viestintätekniikkatoimialat ovat kasvaneet muita nopeammin

Vuosina 1994-2001 tieto- ja viestintätekniikkatoimialat kasvoivat selvästi muita toimialoja nopeammin. Niiden liikevaihto lähes nelinkertaistui seitsemässä vuodessa ja henkilöstömäärä kasvoi 79 prosenttia. Vuoteen 2000 asti tieto- ja viestintätekniikkatoimialojen liikevaihto kasvoi keskimäärin 22 prosenttia ja henkilöstö noin 9 prosenttia vuosittain. Liikevaihdon kasvu tasaantui selvästi vuonna 2001 ja oli noin 7 prosenttia. Henkilöstön määrä kasvoi 8,2 prosenttia.

Tieto- ja viestintätekniikkatoimialojen liikevaihdon kehitys 1994-2001

kuva

Muiden kuin tieto- ja viestintätoimialojen liikevaihto lisääntyi 58 prosenttia vuosina 1994-2001 ja henkilöstön määrä reilun viidenneksen. Vuonna 2001 liikevaihto kasvoi näillä toimialoilla 3,2 prosenttia ja henkilöstömäärä 0,7 prosenttia.

Tilastoon lasketaan mukaan yritykset, jotka toimivat vuonna 2001 yli 6 kuukautta ja joiden liikevaihto oli vähintään 8 987 euroa tai työllistävä vaikutus yli 0,5 henkeä. Luokittelu tieto- ja viestintätekniikkatoimialoihin eli ICT-aloihin perustuu OECD:n määritelmään.

Lähde: Suomen yritykset 2001. Tilastokeskus. Julkaisu ilmestyy viikolla 10.

Lisätietoja Internetissä osoitteessa statfin.stat.fi aihealueella Yritykset