31.1.2003

Lisätietoja: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ari Tyrkkö

Kuluttajat pitävät kestotavaroiden ostamista kannattavana

Kuluttajien luottamus talouteen vahvistui hieman tammikuussa. Kuluttajien luottamusindikaattori oli tammikuussa 11,9, kun se oli joulukuussa 9,4. Tammikuussa kuluttajat arvioivat kotitaloutensa säästämismahdollisuudet erinomaisiksi. Sen sijaan Suomen talouden ja työttömyystilanteen kehitykseen suhtauduttiin edelleen pessimistisesti. Kestotavaroiden ostamista kuluttajat pitivät tammikuussa poikkeuksellisen kannattavana. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 2. - 21. tammikuuta 1 654 Suomessa asuvaa henkilöä.

Kuluttajien näkemykset taloudesta tammikuussa 2003

>

cellspacing="0" cellpadding="2"
Tammikuu 2003 saldoluku Joulukuu 2002 saldoluku Tammikuu 2002 saldoluku Keskiarvo 10/95-1/03
Kuluttajien luottamusindikaattori 11,9 9,4 10,5 14,1
Oma taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen 10,9 10,9 10,6 8,4
Kotitalouden säästämismahdollisuudet seuraavan 12 kk:n aikana 46,8 38,6 39,3 27,2
Suomen taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen -0,2 0,1 3,4 8,6
Työttömien määrä 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen 9,9 11,9 11,4 -12,2
Kuluttajahintojen muutos seuraavan 12 kk:n aikana, % 1,9 1,8 1,4 1,9
Kotitalouden rahatilanne haastatteluhetkellä 30,3 27,2 25,4 22,6
Kestotavaroiden ostamisen edullisuus haastatteluhetkellä 37,0 9,9 -2,0 17,8
Säästämisen edullisuus haastatteluhetkellä 14,6 13,2 16,5 2,6
Lainanoton edullisuus haastatteluhetkellä 30,6 29,0 21,9 19,7
Kysymyksen saldoluku saadaan vähentämällä painottaen myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus.
Kuluttajien luottamusindikaattori on keskiarvo tulevaa 12 kuukautta koskevasta neljästä saldoluvusta: oma ja Suomen talous, kotitalouden säästämismahdollisuudet sekä työttömien määrä (etumerkki vaihdettuna). Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja 100:n välillä. Positiivinen lukema tarkoittaa optimistista ja negatiivinen pessimististä näkemystä taloudesta (työttömyyden kohdalla päinvastoin).

Tammikuussa 24 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee tämän vuoden aikana. Yhtä moni puolestaan arvioi maamme talouden huononevan. Vastaavat osuudet olivat vuosi sitten 30 ja 23 prosenttia. Oman taloutensa kohentumiseen luotti tammikuussa 28 prosenttia kuluttajista ja vain 10 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan tänä vuonna.

Kuluttajista 41 prosenttia arvioi tammikuussa, että työttömyys lisääntyy tänä vuonna, ja vain 23 prosenttia uskoi työttömyyden vähenemiseen. Kuitenkin vain 7 prosenttia työllisistä arveli työttömyyden joko melko tai hyvin todennäköisesti osuvan vuoden sisällä omalle kohdalleen. Ensi vuoden tammikuun inflaatiovauhdiksi kuluttajat ennustivat 1,9 prosenttia.

Kuluttajista 72 prosenttia piti tammikuussa lainan ottamista edullisena, ja 14 prosenttia kotitalouksista suunnitteli ottavansa lainaa vuoden kuluessa. Säästämistä piti tammikuussa kannattavana 62 prosenttia kuluttajista. Kotitalouksista peräti 78 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään tänä vuonna.

Tammikuussa harvinaisen moni eli 55 prosenttia kuluttajista piti kestotavaroiden ostamista edullisena. Vastaava osuus oli joulukuussa 39 prosenttia ja vuosi sitten vain 34 prosenttia. Kulutusaikeita kuten asunnon korjaus- ja sisustussuunnitelmia sekä matkailuaikeita oli kotitalouksilla runsaasti. Kotitalouksista 21 prosenttia aikoi joko melko tai hyvin varmasti ostaa tänä vuonna auton ja 9 prosenttia asunnon (auton oston suunnittelujaksona käytettiin tutkimuksessa ensi kertaa 12 kuukautta kuten asunnonkin kohdalla).

Kuluttajien luottamusindikaattori 10/1995-1/2003

kuva

Kuluttajien odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden kuluttua
10/1995-1/2003

kuva

Kuluttajien luottamusindikaattori EU-maissa, joulukuu 2002
Indikaattorin poikkeama maan keskiarvosta 10/1995-12/2002*

kuva

http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm

Lähde: Kuluttajabarometri 2003, tammikuu. Tilastokeskus