17.2.2003

Lisätietoja: Saara Roine (09) 1734 3446, saara.roine@stat.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi 3,3 prosenttia vuonna 2002

Vuonna 2002 koko talouden palkkasumma oli 3,3 prosenttia suurempi kuin vuonna 2001. Vastaava kasvu vuonna 2001 oli 6,4 prosenttia. Kasvu hidastui vuonna 2002 kaikilla päätoimialoilla vuoteen 2001 verrattuna. Palkkasumma kuitenkin kasvoi vuonna 2002 kaikilla muilla päätoimialoilla paitsi teollisuudessa, jossa se pysyi vuoden 2001 tasolla. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Palkkasumman muutos 2001-2002 neljänneksittäin, %

1.
2.
3.
4.
Koko
vuosi
Koko talous 2,7 3,6 3,5 3,3 3,3
Teollisuus -1 0 1 1 0
Rakentaminen 1 3 2 2 2
Kauppa 5 6 5 4 5
Julkinen sektori 5 6 5 5 5
Koulutus * 4 4 5 5 5
Terveydenhuolto- ja sosiaalipalvelut * 10 10 11 10 10
Rahoitustoiminta -2 3 1 4 1
Muut palvelut 3 3 3 4 3

* Ilman julkista sektoria

Kasvu 3,3 prosenttia myös vuoden 2002 viimeisellä neljänneksellä

Koko talouden palkkasumma kasvoi vuoden 2002 neljännellä neljänneksellä 3,3 prosenttia. Kasvu hidastui verrattuna vuoden 2001 vastaavaan ajankohtaan, jolloin palkkasumman lisäys oli 5,2 prosenttia.

Teollisuuden palkkasumma kohosi loka-joulukuussa 2002 yhden prosentin. Teollisuuden alatoimialoista palkkasumma pieneni eniten sähköteknisten tuotteiden ja instrumenttien valmistuksessa, jossa laskua oli 5 prosenttia. Palkkasumman kasvu oli nopeinta autojen ja perävaunujen valmistuksessa, 7 prosenttia.

Rakennusyritysten maksaman palkkasumman lisäys oli 2 prosenttia. Kasvu koostui talonrakennusyritysten palkkasumman runsaan 2 prosentin kasvusta sekä maa- ja vesirakennusyritysten vajaan 2 prosentin kasvusta.

Kaupassa palkkasumma kasvoi vuoden 2002 viimeisellä neljänneksellä 4 prosenttia. Kasvu hidastui hieman vuoden 2001 vastaavasta ajankohdasta, jolloin vastaava lisäys oli 6 prosenttia. Vähittäiskaupassa palkkasumma kohosi nyt 5 prosenttia. Moottoriajoneuvojen kaupassa palkkasumman kasvu oli 6 prosenttia ja tukkukaupassa 3 prosenttia.

Julkisen sektorin palkkasumma oli 5 prosenttia edellisvuotista suurempi. Vuoden 2001 loka-joulukuussa vastaava kasvu oli 6 prosenttia. Rahoitusalalla palkkasumman lisäys oli 4 prosenttia. Yksityisessä koulutuksessa sekä terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluissa palkkasummat kasvoivat 5 ja 10 prosenttia.

Muiden palveluiden palkkasumma kohosi vuoden 2002 viimeisellä neljänneksellä 4 prosenttia. Nousu hidastui hieman verrattuna toissa vuoden 5 prosentin kasvuun. Eniten palkkasumma kohosi muissa yhteiskunnallisissa ja henkilökohtaisissa palveluissa, joissa kasvu oli 5 prosenttia. Kuljetuksessa, varastoinnissa ja tietoliikenteessä sekä kiinteistö-, vuokraus-, tutkimus- ja liike-elämän palveluissa palkkasumma nousi 4 prosenttia.

Palkkasumman vuosimuutos ajanjaksolla lokakuu 2002 - joulukuu 2002, %

kuva

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2002, joulukuu. Tilastokeskus