18.2.2003

Lisätietoja: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Anssi Vuorio (09) 1734 2934
Vastaava tilastojohtaja: Kari Molnar

Vientihinnat laskivat vuodessa 2,7 prosenttia

Tilastokeskuksen uudistettujen tuottajahintaindeksien vuosimuutos vaihteli tammikuussa -2,7:n ja 1,8 prosentin välillä. Vientihinnat laskivat viime vuoden tammikuusta 2,7 prosenttia. Lasku johtui pääasiassa elektroniikka- ja sähkölaitteiden, sellun, paperin ja paperituotteiden halpenemisesta. Laskua hillitsi öljytuotteiden sekä metallien ja metallituotteiden kallistuminen.

Tuontihinnat nousivat viime vuoden tammikuusta 1,8 prosenttia. Nousu johtui pääasiassa raakaöljyn, autojen ja perävaunujen sekä öljytuotteiden kallistumisesta.

Tukkuhinnat eli Suomessa myytävien tavaroiden verolliset hinnat nousivat viime vuoden tammikuusta 0,9 prosenttia. Hintojen nousu johtui erityisesti raakaöljyn, öljytuotteiden sekä sähkön kallistumisesta. Hintojen nousua hillitsi eniten elektroniikka- ja sähkölaitteiden halpeneminen.

Kotimaiset tehtaan hinnat nousivat tammikuussa 0,5 prosenttia

Kotimaiset tehtaan hinnat nousivat joulukuusta tammikuuhun 0,5 prosenttia. Nousu johtui pääasiassa sähkön sekä öljytuotteiden kallistumisesta. Nousua hillitsi peruskemikaalien sekä sellun, paperin ja paperituotteiden halpeneminen.

Tukkuhinnat nousivat joulukuusta tammikuuhun 0,6 prosenttia. Nousu johtui pääasiassa sähkön ja öljytuotteiden kallistumisesta. Tukkuhintojen nousua hillitsi erityisesti autojen verollisten tuontihintojen lasku.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset tammikuussa 2003 (2000=100)

Indeksit Pisteluku
1/2003
Muutos, %
12/2002 - 1/2003
Muutos, %
1/2002 - 1/2003
Teollisuuden tuottajahintaindeksi, yhteensä 94,3 0,3 -1,1
Teollisuuden tuottajahintaindeksi, kotimaiset tavarat 99,9 0,5 0,0
Vientihintaindeksi 88,9 0,1 -2,7
Tuontihintaindeksi 95,3 0,8 1,8
Kotimarkkinoiden perushintaindeksi 99,2 0,4 0,9
Tukkuhintaindeksi 98,5 0,6 0,9

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Tuottajahintaindeksit uudistettu

Tilastokeskus on uudistanut tuottajahintaindeksit. Indeksien uusi perusvuosi on 2000. Edellisen kerran indeksit uudistettiin helmikuussa 1998, jolloin indeksien perusvuodeksi tuli 1995. Uusista 2000=100 tuottajahintaindekseistä on saatavilla aikasarjat vuoden 2000 tammikuusta lähtien.

Tuottajahintaindeksien painorakenne sekä seurattavat hyödykenimikkeet on uudistettu vastaamaan vuoden 2000 kotimarkkinatuotannon, viennin sekä tuonnin rakennetta. Indeksien painorakenne perustuu Tilastokeskuksen teollisuuden rakennetilaston sekä tullihallituksen ulkomaankauppatilaston vuoden 2000 tietoihin, joita on täydennetty kansantalouden tilinpidon tiedoilla.

Indeksien hyödykeluokituksessa on otettu käyttöön CPA-tuoteluokitus, joka on Euroopan unionin toimialaorientoitunut tavaroiden ja palveluiden luokitus. Toimialaluokituksessa on siirrytty käyttämään TOL 2002 -luokitusta, joka on Tilastokeskuksen vahvistama kansallisen tilastotoimen luokitusstandardi.

Tuottajahintaindeksin käsitettä on muutettu siten, että uusi teollisuuden tuottajahintaindeksi 2000=100 sisältää sekä kotimarkkinoille että vientiin tuotetut tavarat. Vuoden 1995=100 indekseissä teollisuuden tuottajahintaindeksin käsite sisälsi ainoastaan kotimarkkinatavarat.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2003, tammikuu. Tilastokeskus
Lisätietoja Internetissä StatFin-tilastopalvelussa osoitteessa statfin.stat.fi