28.2.2003

Lisätietoja: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ari Tyrkkö

Kuluttajien luottamus talouteen helmikuussa lähes ennallaan

Taloudelliset mielialat tiivistävä kuluttajien luottamusindikaattori oli helmikuussa 10,6, kun se tammikuussa oli 11,9. Vuosi sitten luottamus talouteen oli hieman vahvempi. Helmikuussa kuluttajien näkemykset Suomen taloudesta ja työttömyyskehityksestä olivat pessimistiset. Sen sijaan omaan talouteensa kuluttajat uskoivat edelleen vahvasti. Lainanottoa ja kestotavaroiden ostamista pidettiin helmikuussa hyvin kannattavana. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 3. - 21. helmikuuta 1 583 Suomessa asuvaa henkilöä.

Kuluttajien näkemykset taloudesta helmikuussa 2003

>

cellspacing="0" cellpadding="2"
Helmikuu 2003 saldoluku Tammikuu 2003 saldoluku Helmikuu 2002 saldoluku Keskiarvo 10/95-2/03
Kuluttajien luottamusindikaattori 10,6 11,9 13,4 14,1
Oma taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen 10,5 10,9 11,5 8,4
Kotitalouden säästämismahdollisuudet seuraavan 12 kk:n aikana 43,1 46,8 40,8 27,4
Suomen taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen -3,0 -0,2 4,9 8,5
Työttömien määrä 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen 8,1 9,9 3,5 -12,0
Kuluttajahintojen muutos seuraavan 12 kk:n aikana, % 2,0 1,9 1,6 1,9
Kotitalouden rahatilanne haastatteluhetkellä 29,0 30,3 25,3 22,6
Kestotavaroiden ostamisen edullisuus haastatteluhetkellä 28,2 37,0 -2,0 17,9
Säästämisen edullisuus haastatteluhetkellä 14,0 14,6 14,9 2,7
Lainanoton edullisuus haastatteluhetkellä 33,0 30,6 24,1 19,9
Kysymyksen saldoluku saadaan vähentämällä painottaen myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus.
Kuluttajien luottamusindikaattori on keskiarvo tulevaa 12 kuukautta koskevasta neljästä saldoluvusta: oma ja Suomen talous, kotitalouden säästämismahdollisuudet sekä työttömien määrä (etumerkki vaihdettuna). Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja 100:n välillä. Positiivinen lukema tarkoittaa optimistista ja negatiivinen pessimististä näkemystä taloudesta (työttömyyden kohdalla päinvastoin).

Helmikuussa 23 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan 12 kuukauden aikana. Useampi eli 28 prosenttia kuluttajista puolestaan arvioi maamme talouden huononevan. Vastaavat osuudet olivat vuosi sitten 31 ja 21 prosenttia. Oman taloutensa kohentumiseen luotti helmikuussa 26 prosenttia kuluttajista ja vain 8 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan seuraavan vuoden aikana.

Kuluttajista 38 prosenttia arvioi helmikuussa, että työttömyys lisääntyy seuraavan vuoden aikana, ja vain 24 prosenttia uskoi työttömyyden vähenemiseen. Noin joka kymmenes työllinen arveli työttömyyden joko melko tai hyvin todennäköisesti osuvan vuoden sisällä omalle kohdalleen. Ensi vuoden helmikuun inflaatiovauhdiksi kuluttajat ennustivat tasan 2 prosenttia.

Kuluttajista 73 prosenttia piti helmikuussa lainan ottamista edullisena, ja 13 prosenttia kotitalouksista suunnitteli ottavansa lainaa vuoden kuluessa. Säästämistä piti helmikuussa kannattavana 61 prosenttia kuluttajista. Kotitalouksista peräti 77 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan 12 kuukauden aikana.

Helmikuussa edelleen hyvin moni eli 50 prosenttia kuluttajista piti kestotavaroiden ostamista edullisena. Vastaava osuus oli tammikuussa 55 prosenttia ja vuosi sitten 33 prosenttia. Kulutusaikeet kuten kodintekniikan ostosuunnitelmat kuitenkin hiipuivat aavistuksen tammikuusta. Kotitalouksista 17 prosenttia aikoi joko melko tai hyvin varmasti ostaa seuraavan vuoden aikana auton ja 7 prosenttia asunnon. Vastaavat osuudet olivat tammikuussa 21 ja 9 prosenttia.

Kuluttajien luottamusindikaattori 10/1995-2/2003

kuva

Kuluttajien odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden kuluttua
10/1995-2/2003

kuva

Kuluttajien luottamusindikaattori EU-maissa, tammikuu 2003
Indikaattorin poikkeama maan keskiarvosta 10/1995-1/2003*

kuva

*laskettu kausitasoitetuista sarjoista

Lähde: European Commission, DG ECFiN, Business and Consumer Survey Results, January 2003 http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm

Lähde: Kuluttajabarometri 2003, helmikuu. Tilastokeskus