24.3.2003

Lisätietoja: Reeta Koukkula (09) 1734 2586, reeta.koukkula@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi 3,9 prosenttia

Koko talouden palkkasumma oli tammikuussa 2003 päättyneellä kolmen kuukauden ajanjaksolla 3,9 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Kasvu on hidastunut vuotta aiemmasta, jolloin vastaava kasvu oli 4,8 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Palkkasumman vuosimuutos ajanjaksolla marraskuu 2002 - tammikuu 2003, %

kuva

Palkkasumman kasvu viimevuotista nopeampaa ainoastaan rakentamisessa

Teollisuusyritysten palkkasumman kasvu oli marraskuun 2002 ja tammikuun 2003 välisellä ajanjaksolla 2 prosenttia. Palkkasumma kasvoi teollisuuden muilla alatoimialoilla paitsi elektroniikka- ja sähkötuotteiden valmistuksessa, jossa se laski 2 prosenttia.

Rakennusyritysten maksama palkkasumma kohosi lähes 4 prosenttia. Palkkasumman lisäys koostui talonrakennusyritysten 4 prosentin kasvusta sekä maa- ja vesirakennusyritysten runsaan 3 prosentin kasvusta.

Vähittäiskaupan palkkasumma kasvoi tammikuussa päättyneellä kolmen kuukauden jaksolla 4 prosenttia. Kaupan toimialoista kasvu oli suurinta autokaupassa, 6 prosenttia. Kasvu oli noin prosenttiyksikön viimevuotista nopeampaa. Vähittäiskaupassa palkkasumma nousi 4 prosenttia ja tukkukaupassa 3 prosenttia.

Julkisen sektorin palkkasumma kohosi 5 prosenttia vuotta aiemmasta. Yksityisen koulutuksen palkkasumman kasvu oli 5 prosenttia, joka oli sama kuin vuotta aiemmin. Terveydenhuolto- ja sosiaalipalvelujen palkkasumma kasvoi 9 prosenttia. Vuotta aiemmin vastaava muutos oli 12 prosenttia. Rahoitustoiminnan palkkasumman kasvu oli 3 prosenttia.

Muiden palvelualojen palkkasumma kasvoi marraskuun 2002 ja tammikuun 2003 välisellä ajanjaksolla 4 prosenttia. Kasvu hidastui vuotta aiemmasta, jolloin vastaava kasvu oli 6 prosenttia. Muiden palveluiden alatoimialoista palkkasumman lisäys oli nopeinta kuljetuksessa, varastoinnissa ja tietoliikenteessä, joissa kasvua oli 5 prosenttia. Hitainta kasvu oli majoitus- ja ravitsemistoiminnassa, jossa palkkasumma nousi 3 prosenttia.

Palkkasummakuvaajien perusvuosi vaihtuu

Palkkasummakuvaajien perusvuodeksi on vaihdettu vuosi 2000. Perusvuoden vaihtuessa Tilastokeskuksen Internet-sivuilla julkaistavien indeksisarjojen taso muuttuu. Perusvuoden vaihdon yhteydessä sarjat on laskettu uudelleen vuoden 2000 alusta lähtien.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2003, tammikuu. Tilastokeskus