17.4.2003

Lisätietoja: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Marja Ikonen (09) 1734 3480
Vastaava tilastojohtaja: Kari Molnar

Teollisuuden tuottajahinnat laskivat vuodessa 1,5 prosenttia

Teollisuuden tuottajahinnat laskivat Tilastokeskuksen mukaan viime vuoden maaliskuusta tämän vuoden maaliskuuhun 1,5 prosenttia. Tämä johtui pääasiassa elektroniikka- ja sähkötuotteiden sekä massan, paperin ja paperituotteiden halpenemisesta. Laskua hillitsi öljytuotteiden sekä kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden kallistuminen.

Vientihinnat alenivat viime vuoden maaliskuusta 4,0 prosenttia. Vientihintojen laskuun vaikutti erityisesti elektroniikka- ja sähköteknisten tuotteiden, massan, paperin ja paperituotteiden sekä turkisten halpeneminen.

Tuottajahinnat laskivat maaliskuussa

Tuottajahinnat laskivat helmikuusta maaliskuuhun vientihintoja lukuun ottamatta 0,4 - 0,7 prosenttia. Eniten laskivat tukkuhinnat, 0,7 prosenttia. Tuottajahintojen lasku aiheutui pääasiassa sähkön sekä raakaöljyn halpenemisesta.

Vientihinnat nousivat helmikuusta maaliskuuhun 0,1 prosenttia. Nousuun vaikutti eniten kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden sekä öljytuotteiden kallistuminen.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset maaliskuussa 2003 (2000=100)

Indeksit Pisteluku
3/2003
Muutos, %
2/2003 - 3/2003
Muutos, %
3/2002 - 3/2003
Teollisuuden tuottajahintaindeksi, yhteensä 94,0 -0,4 -1,5
Vientihintaindeksi 88,0 0,1 -4,0
Tuontihintaindeksi 95,1 -0,6 1,4
Kotimarkkinoiden perushintaindeksi 99,3 -0,6 1,0
Tukkuhintaindeksi 98,4 -0,7 0,8

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2003, maaliskuu. Tilastokeskus
Lisätietoja Internetissä StatFin-tilastopalvelussa osoitteessa statfin.stat.fi