22.4.2003

Lisätietoja: Susanna Laine (09) 1734 3539, Mirja Laine (09) 1734 3330
Vastaava tilastojohtaja: Ari Tyrkkö

Henkilöstörahastojen arvo 235 miljoonaa euroa vuonna 2001

Henkilöstörahastojen arvo oli 235 miljoonaa euroa vuonna 2001. Jäsentä kohden arvo oli 2 968 euroa. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen laatimasta henkilöstörahastojen tilinpäätöstilastosta, johon on koottu yhteen tiedot työministeriön henkilöstörahastorekisterissä olevien rahastojen tilinpäätöksistä. Rekisterissä oli vuonna 2001 kaikkiaan 36 rahastoa, joista 33 teki tilinpäätöksen. Selvityksessä mukana olevien rahastojen jäsenmäärä oli 79 222.

Vuonna 2001 voittopalkkioita tuloutettiin kaikkiaan 33 miljoonaa euroa yhteensä 22 henkilöstörahastolle. Jäsentä kohden laskettuna voittopalkkio oli keskimäärin 561 euroa voittopalkkioita saaneissa rahastoissa.

Henkilöstörahastojen jäsenet nostivat rahasto-osuuksia kaikkiaan 36 miljoonan euron edestä. Maksettu osuus oli keskimäärin 460 euroa, kun se vuotta aiemmin oli 573 euroa. Sekä maksettujen voittopalkkioiden että rahasto-osuuksien nostojen suuruus vaihtelee paljon eri rahastoissa.

Sijoitukset pääosin osakkeissa ja rahastoissa

Henkilöstörahastojen jäsenosuuspääoma oli vuonna 2001 yhteensä 233 miljoonaa euroa. Jäsenosuuspääomasta oli sijoitettuna 216 miljoonaa euroa, josta 84 miljoonaa euroa osakkeisiin ja osuuksiin sekä 60 miljoonaa euroa sijoitusrahasto-osuuksiin. Joukkovelkakirjoihin oli sijoitettu 46 miljoonaa euroa. Sijoitukset oman konsernin yrityksiin olivat 30 prosenttia kaikista jäsenosuuspääoman sijoituksista.

Jäsenosuuspääoman sijoitusten jakautuminen vuonna 2001

kuva

Lähde: Henkilöstörahastot 2001, Rahoitusmarkkinoiden kuukausisarjat, huhtikuu 2003. Tilastokeskus