24.4.2003

Lisätietoja: Pellervo Marja-aho (09) 1734 3349
Vastaava tilastojohtaja: Ari Tyrkkö

Asuntojen ostoaikeet ennätyskorkealla

Kotitalouksilla oli omistusasunnon hankinta-aikeita vuoden 2003 ensimmäisellä neljänneksellä ennätyksellisen paljon. Noin 8 prosenttia kotitalouksista suunnitteli hankkivansa omistusasunnon seuraavien 12 kuukauden aikana. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen maakunnittaisesta kuluttajabarometristä, jota varten haastateltiin tammi-maaliskuussa noin 4 850 suomalaista.

Kuluttajabarometrillä mitattavat kotitalouksien ostoaikeet lähtivät vahvaan nousuun 1990-luvun puolivälissä. Parin viime vuoden aikana kasvu on useimpien hankinta-aikeiden kohdalla tasaantunut. Vain asunnon ostoa ja asuntoremonttia suunnitteli ensimmäisellä neljänneksellä useampi kotitalous kuin aiemmin samaan aikaan.

Kotitalouksien ostoaikeet seuraavien 6 kk aikana, 1. neljännes 2003

kuva

Omistusasunnon hankinta-aikeita oli väestöryhmistä eniten ylemmillä toimihenkilöillä, vähiten niitä oli maatalousyrittäjillä, eläkeläisillä ja työttömillä. Hankinta-aikeet olivat vähentyneet vain maatalousyrittäjien talouksissa. Ennallaan ne olivat muiden yrittäjien, työttömien ja eläkeläisten talouksissa. Muiden väestöryhmien ostoaikeet olivat kasvaneet. Lapsiperheistä asunnon hankintaa suunnitteli joka kymmenes, kun yksin asuvista ja kahden tai useamman aikuisen talouksista samaa suunnitteli noin 7 prosenttia.

Asunnon ostoaikeet väestöryhmittäin seuraavien 12 kk aikana, 1. neljännes 2003

kuva

Taloudet Kainuussa, Kanta-Hämeessä ja Uudellamaalla suunnittelivat muita useammin omistusasunnon hankintaa. Vähiten ostoaikeita oli Etelä-Karjalassa ja Kymenlaaksossa.

Asunnon ostoaikeet maakunnittain seuraavien 12 kk aikana, 1. neljännes 2003

kuva

Pankit ovat viime aikoina kilpailleet asiakkaista mm. asuntolainoilla ja niiden ehdot ovatkin kuluttajille hyvin edullisia. Tämä näkyy myös asuntokauppojen rahoitussuunnitelmissa. Yli puolet kotitalouksista mainitsi pankkilainan tärkeimmäksi rahoituslähteekseen asunnon hankinnassa. Joka neljäs aikoo turvautua ensisijaisesti nykyisen asunnon myyntituloihin ja joka kuudes säästöihinsä.

Lähde: Kuluttajabarometri maakunnittain 2003, 1. vuosineljännes. Tilastokeskus