16.5.2003

Lisätietoja: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Marja Ikonen (09) 1734 3480
Vastaava tilastojohtaja: Kari Molnar

Vientihinnat laskivat vuodessa 5,8 prosenttia

Vientihinnat alenivat Tilastokeskuksen mukaan viime vuoden huhtikuusta tämän vuoden huhtikuuhun 5,8 prosenttia. Lasku johtui erityisesti elektroniikka- ja sähkötuotteiden halpenemisesta 15,2 prosentilla sekä massan, paperin ja paperituotteiden halpenemisesta 7,0 prosentilla. Vientihintojen laskua hillitsi kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden kallistuminen 8,0 prosentilla.

Kotimarkkinoiden perushintaindeksi eli Suomessa käytettävien tavaroiden verottamat hinnat laskivat viime vuoden huhtikuusta 0,6 prosenttia. Tämä johtui pääasiassa elektroniikka- ja sähkötuotteiden, mineraalien sekä muiden kulkuneuvojen halpenemisesta. Indeksin laskua hillitsi sähkön, kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden, rakentamisen sekä autojen kallistuminen.

Tuontihinnat laskivat huhtikuussa 1,8 prosenttia

Tuontihinnat alenivat maaliskuusta huhtikuuhun 1,8 prosenttia. Eniten laskuun vaikutti raakaöljyn, metallimalmien sekä öljytuotteiden halpeneminen.

Vientihinnat laskivat maaliskuusta huhtikuuhun 1,7 prosenttia. Lasku johtui erityisesti elektroniikka- ja sähköteknisten tuotteiden sekä öljytuotteiden halpenemisesta. Vientihintojen laskua hillitsi kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden kallistuminen.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset huhtikuussa 2003 (2000=100)

Indeksit Pisteluku
4/2003
Muutos, %
3/2003 - 4/2003
Muutos, %
4/2002 - 4/2003
Teollisuuden tuottajahintaindeksi, yhteensä 92,7 -1,4 -3,1
Vientihintaindeksi 86,5 -1,7 -5,8
Tuontihintaindeksi 93,3 -1,8 -1,4
Kotimarkkinoiden perushintaindeksi 98,1 -1,2 -0,6
Tukkuhintaindeksi 97,1 -1,3 -0,9

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2003, huhtikuu. Tilastokeskus
Lisätietoja Internetissä StatFin-tilastopalvelussa osoitteessa statfin.stat.fi