12.6.2003

Lisätietoja: Aarno Airaksinen (09) 1734 3206, aarno.airaksinen@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi

Internet-kotisivut jo 58 prosentilla yrityksistä

Keväällä 2003 Internet-kotisivut oli 58 prosentilla yli viisi henkilöä työllistävistä yrityksistä, kun reilu vuosi aiemmin kotisivuja oli 51 prosentilla samankokoisista yrityksistä. Lisäksi 12 prosenttia yrityksistä suunnitteli ottavansa kotisivut käyttöön vielä vuoden 2003 aikana. Internetiä käyttävien yritysten määrä lisääntyi 94 prosenttiin keväällä 2003. Vuoden 2001 lopussa Internetiä käytti 90 prosenttia yrityksistä. Vuodesta 2000 Internetiä käyttävien ja kotisivut omaavien yritysten määrä on lisääntynyt kymmenellä prosenttiyksiköllä. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen Tietotekniikka ja sähköinen kauppa yrityksissä 2003 -julkaisun ennakkotietoihin.

Kotisivuja on selvästi useammin isoilla kuin pienillä yrityksillä. Pienissä 5-9 henkilöä työllistävissä yrityksissä vajaalla puolella oli kotisivut, 10-19 henkilöä työllistävissä jo 58 prosentilla ja 20-49 henkilöä työllistävissä kolmella neljästä sekä 50-99 henkilöä työllistävissä lähes yhdeksällä kymmenestä. Yli 100 henkilöä työllistävissä yrityksissä useammalla kuin yhdeksällä kymmenestä oli kotisivut. Internet oli käytössä jo melkein kaikilla vähintään 20 henkilöä työllistävillä yrityksillä ja 5-19 henkilöä työllistävissä yrityksissäkin useammalla kuin yhdeksällä kymmenestä.

Internet ja kotisivut yrityksissä keväällä 2003,
osuus kaikista yrityksistä kokoluokittain

kuva

Toimialoittain tarkasteltuna kotisivuja on yleisimmin tukkukaupan toimialalla, jossa kotisivut on useammalla kuin kolmella neljästä yrityksestä. Myös yrityspalveluiden ja teollisuuden toimialoilla kotisivut on yli 70 prosentilla yrityksistä. Harvimmin kotisivuja on rakentamisen toimialalla, vajaalla kolmanneksella yrityksistä. Liikenteen ja vähittäiskaupan toimialoilla kotisivut on noin kahdella viidestä yrityksestä. Moottoriajoneuvojen kaupan ja korjauksen toimialalla on kotisivut noin puolella sekä majoitus- ja ravitsemistoiminnassa 57 prosentilla yrityksistä.

Internet ja kotisivut yrityksissä keväällä 2003,
osuus vähintään viisi henkilöä työllistävistä yrityksistä toimialoittain

kuva

Tässä tiedotteessa esitetyt tiedot ovat ennakkotietoja Tilastokeskuksen keväällä 2003 tekemästä yrityskyselystä.

Lähde: Tietotekniikka ja sähköinen kauppa yrityksissä 2003. Tilastokeskus. Julkaisu ilmestyy syyskuussa 2003.

Tiedote PDF-muodossa.