16.6.2003

Lisätietoja: Reetta Moilanen (09) 1734 2709, reetta.moilanen@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto kasvoi 3 prosenttia tammi-maaliskuussa

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan tammi-maaliskuussa 3 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajankohtana vuotta aiemmin. Kasvu pysyi edellisen neljänneksen tasolla. Viime vuoden ensimmäisellä neljänneksellä liikevaihto puolestaan laski 8 prosenttia. Tämän vuoden tammi-maaliskuussa kotimaan liikevaihto kasvoi 8 prosenttia ja vienti laski 2 prosenttia edellisvuodesta.

Liikevaihto kasvoi tammi-maaliskuussa edelleen eniten energia- ja vesihuollossa, 37 prosenttia. Sekä kemianteollisuudessa että autojen ja perävaunujen valmistuksessa liikevaihto nousi 13 prosenttia. Kaivostoiminnan ja louhinnan toimialoilla kasvua kertyi puolestaan 11 prosenttia. Tarkastelujaksolla liikevaihto laski eniten elektroniikka- ja sähkötuotteiden valmistuksessa, 10 prosenttia. Koneiden ja laitteiden valmistuksessa liikevaihto pieneni 9 prosenttia sekä tekstiilien ja tekstiilituotteiden valmistuksessa 6 prosenttia edellisestä vuodesta.

Koko teollisuuden ja eräiden toimialojen liikevaihdon
vuosimuutos tammi-maaliskuussa 2003, prosentteina

kuva

Teollisuuden liikevaihtotilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verohallinnon arvonlisäverotietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Liikevaihtoindeksistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt ja Tilastokeskuksen StatFin-tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2003, maaliskuu. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.