17.6.2003

Lisätietoja: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Anssi Vuorio (09) 1734 2934
Vastaava tilastojohtaja: Kari Molnar

Vientihinnat laskivat 5,2 prosenttia

Teollisuuden tuottajahinnat laskivat Tilastokeskuksen mukaan 1,2 - 5,2 prosenttia vuodessa. Laskua vauhditti erityisesti sähköteknisten tuotteiden halpeneminen. Eniten laskivat vientihinnat, 5,2 prosenttia. Maltillisinta hintakehitys oli Suomessa käytettävien tavaroiden eli kotimarkkinoiden perushintaindeksin osalta.

Vientihintojen lasku johtui pääasiassa sähköteknisten tuotteiden, massan ja paperin sekä öljytuotteiden halpenemisesta. Indeksin laskua hillitsi erityisesti muoviaineiden sekä mittaus-, tarkkailu- ja navigointilaitteiden kallistuminen.

Tuontihinnat laskivat viime vuoden toukokuusta 3,0 prosenttia. Merkittävimmin laskuun vaikutti raakaöljyn, elektronisten piirien, ilma-alusten sekä muiden metallimalmien halpeneminen. Indeksin laskua hillitsi autojen sekä sähkön kallistuminen viime vuoden toukokuusta.

Tuontihinnat laskivat huhtikuusta 1,1 prosenttia

Tuontihinnat laskivat huhtikuusta toukokuuhun 1,1 prosenttia. Indeksin laskuun vaikutti erityisesti raakaöljyn, öljytuotteiden, elektronisten piirien sekä peruskemikaalien halpeneminen.

Teollisuuden tuottajahinnat laskivat huhtikuusta toukokuuhun 0,4 prosenttia. Lasku johtui pääasiassa öljytuotteiden halpenemisesta.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset toukokuussa 2003 (2000=100)

Indeksit Pisteluku
5/2003
Muutos, %
4/2003 - 5/2003
Muutos, %
5/2002 - 5/2003
Teollisuuden tuottajahintaindeksi, yhteensä 92,3 -0,4 -2,7
Vientihintaindeksi 86,1 -0,5 -5,2
Tuontihintaindeksi 92,4 -1,1 -3,0
Kotimarkkinoiden perushintaindeksi 97,5 -0,6 -1,2
Tukkuhintaindeksi 96,6 -0,5 -1,3

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2003, toukokuu. Tilastokeskus
Lisätietoja Internetissä StatFin-tilastopalvelussa osoitteessa statfin.stat.fi