17.6.2003

Lisätietoja: Reeta Koukkula (09) 1734 2586, reeta.koukkula@stat.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi 2,9 prosenttia helmi-huhtikuussa

Koko talouden palkkasumma oli vuoden 2003 helmi-huhtikuussa 2,9 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Kasvu on hieman nopeutunut vuoden takaisesta, jolloin se oli 2,7 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Palkkasumman vuosimuutos ajanjaksolla 2-4/2003 ja 2-4/2002, %

kuva

Palkkasumman kasvu nopeutui vain teollisuudessa

Teollisuusyritysten palkkasumma oli helmi-huhtikuussa yhden prosenttiyksikön suurempi kuin vuotta aiemmin. Viime vuoden vastaavana ajanjaksona palkkasumma aleni 1 prosentin. Teollisuuden alatoimialoista palkkasumma kasvoi eniten kaivostoiminnassa ja louhinnassa, 7 prosenttia. Palkkasumma pieneni eniten tekstiilien ja tekstiilituotteiden sekä nahan ja nahkatuotteiden valmistuksessa, jossa vähennystä oli 6 prosenttia.

Rakennusyritysten palkkasumman kasvuvauhti pysyi samana kuin vuotta aiemminkin. Helmi-huhtikuun yhden prosentin lisäys muodostui talonrakennusyritysten vajaan prosentin sekä maa- ja vesirakennusyritysten lähes 4 prosentin kasvusta.

Kaupan palkkasumma kasvoi helmi-huhtikuussa 4 prosenttia. Kasvu hidastui hieman vuotta aiemmasta, jolloin se oli 5 prosenttia. Kaupan toimialoista kasvu oli edelleen suurinta autokaupassa, 7 prosenttia. Tukkukaupassa palkkasumma kasvoi 3 prosenttia ja vähittäiskaupassa 5 prosenttia.

Julkisen sektorin sekä yksityisten terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluiden palkkasumman kasvu on hidastunut verrattuna vuoden takaiseen. Julkisen sektorin palkkasumman lisäys oli 4 prosenttia, joka on prosenttiyksikön vähemmän kuin vuotta aiemmin. Terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluiden palkkasumma kasvoi 9 prosenttia. Viime vuonna vastaava kasvu oli 11 prosenttia. Yksityisen koulutuksen palkkasumma kohosi saman verran kuin viime vuoden vastaavana ajanjaksona, 5 prosenttia. Rahoitustoiminnan palkkasumma pysyi ennallaan.

Muiden palvelualojen palkkasumma kasvoi helmi-huhtikuussa 3 prosenttia. Kasvu oli prosenttiyksikön hitaampaa kuin vuotta aiemmin. Muiden palveluiden alatoimialoista palkkasumman lisäys oli nopeinta muissa yhteiskunnallisissa ja henkilökohtaisissa palveluissa sekä kiinteistö-, vuokraus-, tutkimus- ja liike-elämän palveluissa, joissa molemmissa kasvua oli 4 prosenttia. Majoitus- ja ravitsemistoiminnassa palkkasumma kasvoi yhden prosentin sekä kuljetuksessa, varastoinnissa ja tietoliikenteessä 3 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2003, huhtikuu. Tilastokeskus.

Tiedote PDF-muodossa.