18.6.2003

Lisätietoja: Susanna Laine (09) 1734 3539, Hilkka Jaatinen (09) 1734 3630
Vastaava tilastojohtaja: Ari Tyrkkö

Kotitalouksien luotot lisääntyivät koko maassa

Kotitalouksilla oli luottoja vuoden 2002 lopussa 47 miljardia euroa, mikä on 10 prosenttia edellisvuotta enemmän. Kotitalousluotoista 65 prosenttia kohdentui Etelä-Suomen ja Uudenmaan suuralueille. Kotitalouksien luottokanta kasvoi kaikilla suuralueilla, eniten Uudellamaalla, jossa luotot lisääntyivät vuoden laskun jälkeen 16 prosenttia. Luotot kasvoivat myös kaikissa maakunnissa. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen alueellisesta luottokantatilastosta.

Kotitalouksien luottokannan vuosimuutokset 2000-2002, prosenttia

kuva

Asuntoluottokanta kasvoi 10 prosenttia

Asuntoluottokanta kasvoi vuoden aikana 10 prosenttia, ja oli vuoden lopussa 47 miljardia euroa. Asuntoluotoista 39 prosenttia kohdentui Uudenmaan suuralueelle ja vajaa kolmannes Etelä-Suomeen. Luotot lisääntyivät kaikilla suuralueilla, eniten Uudellamaalla. Maakunnista luotot kasvoivat runsaimmin Uudellamaalla ja Pirkanmaalla. Ainoa maakunta, jossa asuntoluotot vähenivät oli Itä-Uusimaa. Asuntoluotoista kolme neljännestä nostettiin talletuspankeista.

Lisäksi vapaa-ajanasuntoja varten nostettu luottokanta oli vuoden lopussa 963 miljoonaa euroa eli 13 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Luotoista runsas kolmannes kohdentui Etelä-Suomen ja runsas neljännes Uudenmaan suuralueelle. Maakunnittain tarkasteltuna eniten luottoja kohdentui Uudellemaalle, 25 prosenttia, Varsinais-Suomeen 10 ja Pirkanmaalle 9 prosenttia.

Alueellisesta luottokantatilastosta ilmenee rahoitus- ja vakuutuslaitosten, valtion ja sosiaaliturvarahastojen yleisöluottojen jakauma maakunnittain ja suuralueittain. Yleisöluottoja ovat luotot, joita myönnetään yrityksille, kunnille ja kuntayhtymille, voittoa tavoittelemattomille yhteisöille sekä kotitalouksille. Alueellisen luottokannan luotonantokäsitteeseen ei sisälly joukkovelkakirjalainoja toisin kuin varsinaisen luottokannan tietoihin.

Lähde: Luottokanta 2002. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.