17.7.2003

Lisätietoja: Anssi Vuorio (09) 1734 2934
Vastaava tilastojohtaja: Kari Molnar

Vientihinnat laskivat 5,8 prosenttia

Tuottajahintaindeksit alenivat viime vuoden kesäkuusta Tilastokeskuksen mukaan 5,8 - 0,8 prosenttia. Eniten laskivat vientihinnat. Maltillisinta hintakehitys oli Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen eli kotimarkkinoiden perushintaindeksin osalta.

Vientihinnat laskivat edellisvuoden kesäkuusta 5,8 prosenttia. Lasku aiheutui erityisesti elektroniikka- ja sähköteknisten tuotteiden sekä paperin ja kartongin halpenemisesta. Hintojen laskua hillitsi lääkintäkojeiden, hienomekaanisten kojeiden ja optisten instrumenttien kallistuminen.

Kotimarkkinoiden perushintaindeksi aleni viime vuoden kesäkuusta 0,8 prosenttia. Merkittävimmin laskuun vaikuttivat elektroniikka- ja sähköteknisten tuotteiden halpeneminen. Indeksin laskua hillitsi kuitenkin sähköenergian kallistuminen.

Tuontihinnat nousivat kesäkuussa 0,3 prosenttia

Tuontihinnat kasvoivat 0,3 prosenttia toukokuusta kesäkuuhun. Nousu johtui erityisesti raakaöljyn kallistumisesta.

Vientihinnat alenivat kesäkuussa 0,6 prosenttia. Laskun syynä oli pääasiassa muoviaineiden, paperin ja kartongin, raudan, teräksen ja rautaseosten sekä turkisten halpeneminen. Indeksin laskua puolestaan hillitsi elektroniikka- ja sähköteknisten tuotteiden kallistuminen.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset kesäkuussa 2003

Indeksit
(2000=100)
Pisteluku
6/2003
Muutos, %
5/2003 - 6/2003
Muutos, %
6/2002 - 6/2003
Teollisuuden tuottajahintaindeksi, yhteensä 92,0 -0,3 -3,0
Vientihintaindeksi 85,6 -0,6 -5,8
Tuontihintaindeksi 92,7 0,3 -2,3
Kotimarkkinoiden perushintaindeksi 97,7 0,2 -0,8
Tukkuhintaindeksi 96,7 0,1 -1,0

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2003, kesäkuu. Tilastokeskus
Lisätietoja Internetissä StatFin-tilastopalvelussa osoitteessa statfin.stat.fi