16.9.2003

Lisätietoja: Saara Roine (09) 1734 3446, saara.roine@stat.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Palkkasumma kasvoi touko-heinäkuussa 3,3 prosenttia

Koko talouden palkkasumma oli vuoden 2003 touko-heinäkuussa 3,3 prosenttia korkeampi kuin vastaavana ajanjaksona vuotta aiemmin. Kasvu hidastui hieman vuoden takaisesta, jolloin vastaava kasvu oli 3,6 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen kuukausittaisista palkkasummakuvaajista.

Palkkasumman vuosimuutos ajanjaksolla 5-7/2003 ja 5-7/2002, %

kuva

Palkkasumman kasvu pysyi ennallaan teollisuudessa ja rakentamisessa

Teollisuusyritysten palkkasumma oli touko-heinäkuussa prosentin korkeampi kuin vuotta aiemmin. Myös viime vuoden vastaavana ajanjaksona palkkasumma kasvoi prosentin. Teollisuuden alatoimialoista palkkasumma kohosi eniten kaivostoiminnassa ja louhinnassa, 5 prosenttia. Palkkasumma aleni eniten autojen ja perävaunujen valmistuksessa, jossa laskua oli 6 prosenttia.

Rakennusyritysten palkkasumman kasvu oli 2 prosenttia, mikä on saman verran kuin vuotta aiemmin. Sekä talonrakennusyritysten että maa- ja vesirakennusyritysten palkkasumma kasvoi 2 prosenttia.

Kaupan palkkasumma nousi touko-heinäkuussa 4 prosenttia. Kasvu hidastui vuoden takaisesta, jolloin vastaava muutos oli 6 prosenttia. Kaupan toimialoista kasvu oli edelleen suurinta autokaupassa, 7 prosenttia. Hitaimmin kasvoi tukkukaupan palkkasumma, 2 prosenttia. Vähittäiskaupassa palkkasumman lisäys oli 5 prosenttia.

Julkisen sektorin sekä yksityisten terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluiden palkkasumman kasvu hidastui vuoden takaiseen verrattuna. Julkisen sektorin palkkasumman lisäys oli 5 prosenttia ja terveydenhuolto- ja sosiaalipalveluiden 9 prosenttia. Yksityisessä koulutuksessa palkkasumman kasvu oli 5 prosenttia, joka on prosenttiyksikön enemmän kuin vuotta aiemmin. Rahoitusalalla palkkasumma kasvoi prosentin.

Muiden palvelualojen palkkasumman lisäys oli touko-heinäkuussa 3 prosenttia. Muiden palveluiden alatoimialoista palkkasumman kohosi nopeimmin muissa yhteiskunnallisissa ja henkilökohtaisissa palveluissa sekä kuljetuksessa, varastoinnissa ja tietoliikenteessä, joissa molemmissa kasvu oli 4 prosenttia. Majoitus- ja ravitsemistoiminnassa sekä kiinteistö-, vuokraus-, tutkimus- ja liike-elämän palveluissa palkkasumma kasvoi 3 prosenttia.

Palkkasummakuvaajat perustuvat verohallinnon työnantajasuoritustietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen aineistoilla. Keskeiset tiedot julkaistaan lehdistötiedotteena ja indeksisarjat Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin -tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2003, heinäkuu. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.