17.9.2003

Lisätietoja: Susanna Laine (09) 1734 3539, Tuulikki Lund (09) 1734 3325,
Vastaava tilastojohtaja: Ari Tyrkkö

Ajoneuvot suurin tuoteryhmä rahoitusleasingissä vuonna 2002

Kotimaiset luottolaitokset ja muut leasingrahoitusta tarjoavat yritykset rahoittivat käyttöomaisuuden hankintoja rahoitusleasingsopimuksin 1 158 miljoonalla eurolla vuonna 2002. Tästä varsinaisen rahoitusleasingin osuus oli 1 093 miljoonaa ja sale-and-leaseback- ja kiinteistöleasingin osuus 64 miljoonaa euroa. Rahoitusleasinginvestoinnit pienenivät vuoden aikana 14 prosenttia eli 192 miljoonaa euroa. Rahoitusleasingtoiminnasta saadut vuokrat puolestaan kasvoivat 10,4 prosenttia. Kaikkiaan vuokria maksettiin 801 miljoonaa euroa. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen rahoitusleasingtilastosta.

Ajoneuvoleasingsopimusten arvo kasvoi edellisvuodesta 15 prosenttia 413 miljoonaan euroon. Samalla ajoneuvot nousivat rahoitusleasingin suurimmaksi tuoteryhmäksi ohi atk-laitteiden, jotka ovat olleet suurin liisauksen tuoteryhmä vuodesta 1998 lähtien. Investoinnit atk-laitteisiin vähenivät 36 prosenttia. Atk-laitteita hankittiin 319 miljoonalla ja teollisuuslaitteita ja -koneita 244 miljoonalla eurolla. Muiden kohteiden arvo oli 117 miljoonaa euroa.

Rahoitusleasinginvestoinnit* tuoteryhmittäin vuosina 1996-2002, miljoonaa euroa

kuva

*pl. sale-and-leaseback- ja kiinteistöleasing

Rahoitusleasingillä tarkoitetaan pitkäaikaista vuokrausta, jossa rahoittaja hankkii omistukseensa vuokralleottajan tarvitseman kohteen ja vuokraa sen edelleen pitkäaikaisella vuokrasopimuksella. Kiinteistöleasing käsittää lähinnä kiinteistöjen osakkeiden vuokrausta leasingehdoin. Sale-and-leaseback -sopimuksella asiakas myy kohteen rahoittajayhtiölle ja vuokraa sen takaisin. Käyttöleasing ja vuokraussopimusten rahoitus eivät sisälly tilastoon. Rahoitusleasing 2002 -tilaston tiedot on koottu 13 rahoitusleasingiä harjoittavalta luottolaitokselta ja kahdeksalta muulta rahoitusleasingiä harjoittavalta yritykseltä.

Lähde: Rahoitusleasing 2002. Rahoitusmarkkinoiden kuukausisarjat, syyskuu 2003. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.