8.10.2003

Lisätietoja: Kristian Taskinen (09) 1734 3225, kristian.taskinen@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Jussi Simpura

Avoimet työpaikat vähenivät vuoden 2003 toisella neljänneksellä

Avoimia työpaikkoja oli Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan vuoden 2003 toisella neljänneksellä 38 400 eli 23 600 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Toisen neljänneksen mittausajankohta oli 1. kesäkuuta. Avointen työpaikkojen määrä väheni kaikissa lääneissä. Lukumääräisesti eniten työpaikat vähenivät Länsi-Suomen läänissä (-9 900) ja vähiten Itä-Suomen läänissä (-1 000). Suhteellisesti eniten avoimet työpaikat vähenivät Pohjois-Suomen lääneissä, 47 prosenttia, ja vähiten Itä-Suomen läänissä, 20 prosenttia.

Avoimet työpaikat vähenivät kaikilla toimialoilla. Voimakkaimmin työpaikat vähenivät teollisuudessa, 48 prosenttia, ja rakennusalalla, 44 prosenttia. Määrällisesti eniten vähenivät julkisten palvelujen työpaikat, joita oli 8 800 vähemmän kuin edellisenä vuonna samaan aikaan. Avoimia työpaikkoja oli tarjolla edellisvuotta vähemmän sekä yksityisellä että julkisella sektorilla.

Avoimet työpaikat 2/2002 - 2/2003

2/2003 2/2002
Avoimet työpaikat 38 400 62 000
näistä osa-aikaisia 22 % 26 %
määräaikaisia 50 % 61 %
vaikeasti täytettäviä 40 % 33 %

Osa-aikaisten työpaikkojen suhteellinen osuus kaikista avoinna olevista työpaikoista laski 22 prosenttiin ja määräaikaisten 50 prosenttiin.

Työnantajat kohtasivat rekrytointivaikeuksia useammin kuin vuotta aiemmin. 40 prosenttia kaikista avoimista työpaikoista oli sellaisia, joiden täyttämisessä työnantajat olivat kokeneet vaikeuksia.

EU-vertailukelpoisia tilastoja avoimista työpaikoista

Tilastokeskus on kerännyt tietoja avoimista työpaikoista neljännesvuosittain vuoden 2002 alusta alkaen. Tutkimus perustuu otokseen yritysten ja julkisyhteisöjen toimipaikoista. Tiedot kerätään puhelinhaastatteluina. Aloite tutkimuksen tekemiseksi on lähtöisin Euroopan unionin komissiosta ja Euroopan keskuspankista. Tavoitteena on saada ajantasaista ja vertailukelpoista tietoa EU:n jäsenmaiden työmarkkinoiden avoimista työpaikoista sekä niiden rakenteellisista ominaisuuksista.

Avoimet työpaikat vuosina 2002 - 2003 -julkaisussa esitellään tutkimuksen taustaa ja menetelmää sekä neljännesvuosittaisia tietoja avoimista työpaikoista ja vertaillaan tietoja työministeriön työnvälitystilaston julkaisemiin lukuihin. Tähän mennessä kerätyt tiedot vuosilta 2002 ja 2003 julkaistaan poikkeuksellisesti yhdessä julkaisussa. Jatkossa neljännesvuosittaiset tiedot avoimista työpaikoista tullaan julkaisemaan noin kaksi kuukautta kunkin vuosineljänneksen päättymisen jälkeen.

Lähde: Avoimet työpaikat vuosina 2002 - 2003. Työmarkkinat 2003:14. Tilastokeskus
Raportti saatavilla myös pdf-muodossa: www.tilastokeskus.fi/tk/el/tyomarkkinat_2003_atp.pdf

Tiedote PDF-muodossa.