17.10.2003

Lisätietoja: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Anssi Vuorio (09) 1734 2934
Vastaava tilastojohtaja: Kari Molnar

Tuottajahinnat laskivat viime vuoden syyskuusta

Tilastokeskuksen mukaan tuottajahintaindeksit laskivat viime vuoden syyskuusta tämän vuoden syyskuuhun 0,6 - 4,4 prosenttia. Eniten laskivat vientihinnat, 4,4 prosenttia.

Vientihintojen lasku johtui erityisesti elektroniikka- ja sähköteknisten tuotteiden, massan, paperin ja kartongin sekä öljytuotteiden halpenemisesta. Myös raudan, teräksen ja rautaseosten sekä vanerin, lastu- ja puulevyjen hinnat laskivat. Vientihintojen laskua hillitsi mittaus-, tarkkailu- ja navigointilaitteiden sekä sähkömoottorien ja muuntajien kallistuminen.

Kotimarkkinoiden perushintaindeksi eli kotimaassa käytettäväksi tarkoitettujen tavaroiden verottomat hinnat laskivat viime vuoden syyskuusta 0,6 prosenttia. Lasku johtui pääasiassa elektroniikka- ja sähköteknisten tuotteiden, massan, paperin ja kartongin sekä raakaöljyn halpenemisesta. Indeksin laskua hillitsi erityisesti sähkön ja rakentamisen kallistuminen.

Tuontihinnat laskivat syyskuussa 0,7 prosenttia

Tuontihinnat laskivat elokuusta syyskuuhun 0,7 prosenttia. Laskun syynä oli erityisesti raakaöljyn halpeneminen.

Vientihinnat nousivat elokuusta syyskuuhun 0,1 prosenttia. Nousuun vaikutti pääasiassa elektroniikka- ja sähköteknisten tuotteiden sekä peruskemikaalien kallistuminen. Indeksin nousua hillitsi erityisesti öljytuotteiden sekä vanerin, lastu- ja puulevyjen halpeneminen.

Tuottajahintaindeksien kuukausi- ja vuosimuutokset syyskuussa 2003

Indeksit
(2000=100)
Pisteluku
9/2003
Muutos, %
8/2003 - 9/2003
Muutos, %
9/2002 - 9/2003
Teollisuuden tuottajahintaindeksi, yhteensä 92,1 -0,2 -2,5
Vientihintaindeksi 85,9 0,1 -4,4
Tuontihintaindeksi 93,0 -0,7 -1,0
Kotimarkkinoiden perushintaindeksi 97,8 -0,4 -0,6
Tukkuhintaindeksi 96,7 -0,5 -0,8

Tuottajahintaindeksit mittaavat hyödykkeiden hintakehitystä yritysten näkökulmasta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi mittaa Suomessa käytettävien tavaroiden verottomien hintojen kehitystä tavaroiden lähtiessä markkinoille. Tukkuhintaindeksi kuvaa Suomessa käytettävien tavaroiden verollisten hankintahintojen muutosta. Kotimarkkinoiden perushintaindeksi ja tukkuhintaindeksi sisältävät kotimaisia ja ulkomailta tuotuja tavaroita.

Lähde: Tuottajahintaindeksit 2003, syyskuu. Tilastokeskus
Lisätietoja Internetissä StatFin-tilastopalvelussa osoitteessa statfin.stat.fi