27.10.2003

Lisätietoja: Riitta Soininen (09) 1734 3451, Mikko Saarnio (09) 1734 3632
Vastaava tilastojohtaja: Kari Molnar

Asunto-osakeyhtiöiden hoitokulut nousivat viime vuonna 5,6 prosenttia

Asunto-osakeyhtiöiden hoitokulut olivat vuonna 2002 keskimäärin 2,63 euroa huoneistoneliöltä kuukaudessa. Hoitokulut nousivat 5,6 prosenttia vuodesta 2001. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen laatimasta asunto-osakeyhtiöiden taloustilastosta.

Kerrostaloasunto-osakeyhtiöiden hoitokulut olivat keskimäärin 2,87 euroa, nousua edellisvuodesta oli 7,1 prosenttia. Eniten kerrostaloasunto-osakeyhtiöissä nousivat korjauskulut, 18,9 prosenttia. Hoitokuluista suurin suhteellinen osuus meni lämmitykseen, 23 prosenttia. Korjausten osuus oli 22 prosenttia ja vedenkäytön 10 prosenttia hoitokuluista.

Kerrostaloasunto-osakeyhtiöiden pääasiallisen tulonlähteen muodostivat edelleen hoitovastikkeet (ml. vesimaksut), jotka olivat vuonna 2002 keskimäärin 2,45 euroa neliöltä kuukaudessa. Hoitovastikkeet nousivat 5,6 prosenttia vuodesta 2001. Vastikkeiden osuus yhtiöiden varsinaisista tuotoista oli 79 prosenttia. Vuokrien osuus oli 9,7 prosenttia ja käyttökorvausten 10,4 prosenttia. Kaikkiaan kerrostaloasunto-osakeyhtiöiden tuotot nousivat 4,9 prosenttia vuodesta 2001.

Kerrostaloasunto-osakeyhtiöiden hoitokulut 2001-2002

kuva

Aravataloja koskevat vastaavat tiedot valmistuvat marraskuussa 2003 ja ne julkaistaan erillisinä taulukoina.

Lähde: Asunto-osakeyhtiöiden taloustilasto 2002. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.