3.12.2003

Lisätietoja: Kristian Taskinen (09) 1734 3225, kristian.taskinen@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Jussi Simpura

Avointen työpaikkojen määrä lähes ennallaan kolmannella neljänneksellä

Avoimia työpaikkoja oli Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan vuoden 2003 kolmannella neljänneksellä 32 900 eli 2 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Muutos mahtuu virhemarginaaliin (± 4 000). Kolmannen neljänneksen mittausajankohta oli 1. syyskuuta.

Avoimista työpaikoista 21 500 eli 65 prosenttia oli yksityisten yritysten tarjoamia. Avoimet työpaikat vähenivät Uudellamaalla, mutta lisääntyivät muualla Etelä-Suomen läänissä sekä Länsi-Suomen läänissä. Toimialoista avoimet työpaikat vähenivät rakennusalalla ja julkisissa palveluissa.

Avoimet työpaikat 3/2002 - 3/2003

3/2002 3/2003
Avoimet työpaikat 34 900 32 900
näistä osa-aikaisia 22 % 18 %
määräaikaisia 36 % 38 %
vaikeasti täytettäviä 37 % 34 %

Osa-aikaisten työpaikkojen suhteellinen osuus kaikista avoinna olevista työpaikoista laski vuodentakaisesta 4 prosenttiyksikköä 18 prosenttiin. Määräaikaisten työpaikkojen osuus puolestaan nousi 2 prosenttiyksikköä 38 prosenttiin.

Työnantajat kohtasivat rekrytointivaikeuksia lähes yhtä usein kuin vuotta aiemmin. Noin kolmannes kaikista avoimista työpaikoista oli sellaisia, joiden täyttämisessä työnantajat olivat kokeneet vaikeuksia.

Tilastokeskus on kerännyt tietoja avoimista työpaikoista neljännesvuosittain vuoden 2002 alusta alkaen. Tutkimus perustuu otokseen yritysten ja julkisyhteisöjen toimipaikoista. Tiedot kerätään puhelinhaastatteluina. Aloite tutkimuksen tekemiseksi on lähtöisin Euroopan unionin komissiosta ja Euroopan keskuspankista. Tavoitteena on saada ajantasaista ja vertailukelpoista tietoa EU:n jäsenmaiden työmarkkinoiden avoimista työpaikoista sekä niiden rakenteellisista ominaisuuksista.

Lähde: Avointen työpaikkojen tilasto 2003, 3. neljännes. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.