4.12.2002

Lisätietoja: Eija Pohjansaari (09) 1734 3394, Marjatta Tenhunen (09) 1734 2927, Aija Tiainen (09) 1734 3674
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi

Palvelujen ulkomaankaupan alijäämä pienentynyt

Suomalaisyritysten palvelujen ulkomaankaupan alijäämä on vähentynyt 271 miljoonaan euroon vuonna 2002, kun se vuonna 2000 oli 854 miljoonaa. Viime vuonna yritysten palvelukaupasta saamat vientitulot olivat 3 355 miljoonaa euroa ja palvelujen kokonaistuonti 3 626 miljoonaa euroa. Palveluviennin arvo kasvoi 11 prosenttia verrattuna vuoteen 2001, kun taas palvelutuonnin arvo aleni 3 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen Yritysten kansainvälistyminen 2002 -julkaisusta.

Palveluviennistä noin puolet suuntautui EU-15 -alueelle. Suomen palvelukauppa oli edelleen alijäämäistä lähes kaikkien EU-maiden kanssa. Palvelutuonti EU-15 -alueelta on pysynyt suunnilleen ennallaan, kun taas vienti on kasvanut huomattavasti, joten alijäämä EU-maihin vähentyi yhteensä yli 500 miljoonalla eurolla vuosina 2000-2002. Tärkeimmät EU-maat suomalaisille yrityksille vuonna 2002 olivat Ruotsi, Britannia ja Saksa, joiden yhteenlaskettu osuus muodosti noin kolmanneksen Suomen koko palveluviennistä. Nämä maat olivat merkittäviä lähes kaikkien toimialojen palveluviennin kannalta. Vuonna 2002 kasvoi myös palveluvienti EU:n ulkopuolisiin maihin, ja palvelukauppa niihin muuttui lievästi ylijäämäiseksi.

Tietotekniikan palveluvienti kasvoi

Palveluviennistä eniten kasvoivat tietotekniikkapalvelut. Toimialan osuus palveluvientituloista on noussut 15 prosenttiin vuonna 2002, kun vuonna 2000 osuus oli 7 prosenttia. Tietotekniikkapalveluiden vienti on kasvanut noin 50 prosenttia vuosittain. Rojalti- ja lisenssimaksutulot ovat olleet suurin yksittäinen palveluvientierä kaikkina tarkasteluvuosina 2000-2002, mutta niiden merkitys palvelujen ulkomaankaupassa on vähentynyt. Vuonna 2002 niiden suhteellinen osuus oli 18 prosenttia ja rojalti- ja lisenssimaksuja suoritettiin ulkomaille ensimmäistä kertaa hieman enemmän kuin ulkomailta Suomeen. Tärkein syy tulojen pienenemiseen oli vuonna 2001 alkanut Yhdysvalloista saatujen rojalti- ja lisenssitulojen supistuminen. Tulot vähenivät, vaikka suomalaisten rojalti- ja lisenssimaksuja saavien yritysten määrä on kolmen vuoden aikana kasvanut noin 30 prosenttia, ja vaikka tuloja saavat sekä teollisten että palvelualojen yritykset. Vuonna 2002 rojalti- ja lisenssituloja ulkomailta sai miltei 150 yritystä.

Ulkomailta rakennuspalveluista saadut vientitulot ovat vähentyneet. Rakennuspalvelujen merkitys Suomen palveluviennissä on ollut laskeva, mutta merkittävä supistuminen tapahtui vasta 2002. Viroon vietyjen rakennuspalveluiden osuus kasvoi ja ne muodostivat noin 10 prosenttia rakennuspalvelujen kokonaisviennistä.

Palvelujen ulkomaankauppaa koskevat tiedot perustuvat Tilastokeskuksen vuosittain suorittamaan suoraan yrityskyselyyn. Yritysten kansainvälistyminen 2002 -julkaisussa on tietoja matkustus- ja kuljetuspalveluiden sekä muiden palveluiden ulkomaankaupasta, suorista sijoituksista, suomalaisten omistamien yritysten toiminnasta ulkomailla ja ulkomaalaisomisteisten yritysten toiminnasta Suomessa.

Lähde: Yritysten kansainvälistyminen 2002, palvelujen ulkomaankauppa ja suorat sijoitukset. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.