15.12.2003

Lisätietoja: Reetta Moilanen (09) 1734 2709, reetta.moilanen@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen

Teollisuusyritysten liikevaihto laski heinä-syyskuussa prosentin

Teollisuusyritysten liikevaihto oli Tilastokeskuksen mukaan heinä-syyskuussa prosentin pienempi kuin vastaavana aikana vuotta aiemmin. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä liikevaihto kasvoi vielä 3 prosenttia, mutta toisella neljänneksellä se kääntyi prosentin laskuun. Koko alkuvuoden liikevaihto pysyi kuitenkin ennallaan edellisvuoteen verrattuna. Tarkasteluajanjaksolla kotimaan liikevaihto kasvoi 2 prosenttia ja vienti väheni 4 prosenttia.

Liikevaihto pieneni heinä-syyskuussa eniten elektroniikka- ja sähkötuotteiden valmistuksessa, 5 prosenttia. Koneiden ja laitteiden valmistuksessa laskua oli 2 prosenttia vuoden takaisesta. Liikevaihto kasvoi tarkasteluajanjaksolla eniten metallien jalostuksessa, 22 prosenttia. Kaivostoiminnassa ja louhinnassa kasvua kertyi puolestaan 12 prosenttia. Energia- ja vesihuollon liikevaihdon kasvu hidastui 9 prosenttiin.

Koko teollisuuden ja eräiden toimialojen liikevaihdon vuosimuutos heinä-syyskuussa 2003, prosenttia

kuva

Teollisuuden liikevaihtotilasto kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on teollisuus. Indeksien laskenta perustuu verohallinnon arvonlisäverotietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen kyselyn aineistolla. Liikevaihtoindeksistä ei tehdä painojulkaisua. Indeksisarjat (alkuperäinen, kausitasoitettu, trendi) löytyvät Internetistä osoitteesta tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt ja Tilastokeskuksen StatFin-tilastopalvelusta statfin.stat.fi.

Lähde: Liiketoiminnan kuukausikuvaajat 2003, syyskuu. Tilastokeskus

Tiedote PDF-muodossa.